Allegro pohandluje także kontami

Kolejny egzotyczny sojusz — mBank, który trzyma już sztamę z Orange, wiąże się z serwisem aukcyjnym.

Rachunek bankowy zaczyna wyzierać z każdego kąta. Można go założyć, nie ruszając się z domu, używając aplikacji w telefonie, za pośrednictwem kuriera, na poczcie, w szkole i w salonie telefonii komórkowej. Jeśli tak dalej pójdzie, konto będzie można założyć w telewizji kablowej i na stacji benzynowej. Na razie do grona dystrybutorów bankowych ROR-ów dołączyło Allegro.

OTWARTY NA ALIANSE:
Zobacz więcej

OTWARTY NA ALIANSE:

Cezary Kocik, szef detalu mBanku, chce wciągać kolejnych niebankowych partnerów do współpracy. Muszą spełnić tylko dwa warunki: mieć dużą sieć dystrybucji i dużą bazę klientów. DARIUSZ MARCINKOWSKI

Serwis aukcyjny podpisał bezterminową umowę o strategicznej współpracy z mBankiem i będzie dla niego aktywnie pozyskiwał amatorów rachunków osobistych. W ofercie znajdą się dwa rodzaje ROR-ów w specjalnej wersji dla Allegro — dla klientów indywidualnych i małego biznesu.

— Do tej pory wspieraliśmy tradycyjne formy współpracy w ramach programu partnerskiego, z którego korzysta obecnie ponad 8 tys. firm. W ubiegłym roku nawiązaliśmy współpracę z Orange w modelu white label, czyli udostępnienia infrastruktury i rozwiązań banku bezpośrednio partnerowi. Umowa z Allegro to nowy rodzaj strategicznej współpracy, nieangażujący partnera w procesy bankowe — mówi Cezary Kocik, szef detalu mBanku.

Nie chce ujawnić, na czym będzie zarabiać Allegro. Na pewno nie tylko na tzw. leadach wstawionych na stronę. Formuła współpracy daleko wykracza poza zwykłą reklamę internetową. Allegro ma aktywnie pozyskiwać klientów, przejmując odpowiedzialność za sprzedaż produktu. Oferta dla klientów indywidualnych znajdzie się w różnych częściach serwisu w postaci bannerów z kontekstową reklamą, a także w mailingu i newsletterze. Klienci firmowi dostaną propozycję założenia rachunku biznesowego po zalogowaniu się do konta w serwisie aukcyjnym.

Nieoficjalne dowiedzieliśmy się, że Allegro dostanie prowizję nie tylko od sprzedaży, ale również za aktywność klientów. Będzie odpowiadać za pozycjonowanie oferty i marketing, a także weźmie na siebie część kosztów związanych z finansowaniem bonusów dla nowych klientów mBanku.

Posiadacz ekonta Allegro przez sześć miesięcy będzie mógł korzystać z promocyjnej oferty programu rabatowego mOkazje, w ramach którego otrzyma zwrot części wydatków za zakupy zrealizowane przy pomocy aplikacji mobilnej Allegro. Na klientów biznesowych czeka bonus w postaci 50 zł wypłacanych co miesiąc przez pół roku od przelewów realizowanych z konta firmowego na rzecz ZUS.

Trzy lata, czyli 100 tys. kont

Dla Allegro kasa, a co dla mBanku? Dostęp do kilkunastu milionów handlujących na platformie aukcyjnej. Spora część z nich to klienci mBanku, choć i tak rezerwuar do łowienia nowych klientów jest ogromny.

— Bardzo konserwatywnie zakładamy, że w ciągu trzech lat otworzymy 100 tys. kont, choć oczywiście liczymy na więcej — mówi Cezary Kocik.

Oczekiwania mogą rzeczywiście wydać się zachowawcze, biorąc pod uwagę tempo, w jakim klientów pozyskuje Orange Finanse, który od października ubiegłego roku do końca marca uruchomił już blisko 100 tys. kont. Cezary Kocik zwraca jednak uwagę, że są one sprzedawane poprzez sieć oddziałów, zatem w dość tradycyjny sposób, natomiast Allegro dopiero musi wypracować model dystrybucji kont przez internet.

mBank i Allegro współpracują nie od dziś. Latem ubiegłego roku firmy podpisały umowę, na mocy której bank dostarcza finansowanie użytkownikom platformy handlowej, którzy mogą on-line zaciągać kredyty ratalne o wartości do 20 tys. zł.

Cezary Kocik przyznaje, że oferta, głównie ze względu na zakaz stosowania technologii screen scraping (możliwość weryfikacji rachunku klienta w obcym banku), nie rozwija się tak szybko, jak zakładano. Na razie też mBank nie planuje rozszerzać obecnej umowy na sprzedaż ekont o dystrybucję innych produktów bankowych.

Otwarci na współpracę

Plany powiększania sieci dystrybucji mBanku nie kończą się na Orange i Allegro. Cezary Kocik mówi, że obecnie prowadzi rozmowy o partnerstwie z kolejną firmą, a generalnie jest zainteresowany nawiązaniem współpracy z każdym, kto ma dużą sieć dystrybucji i bazę klientów. Może to być zarówno gracz o krajowym zasięgu, jak też działający na rynkach, na których obecność mBanku jest niewielka.

— Bez fałszywej skromności mogę powiedzieć, że mamy najlepszą platformę IT w sektorze. Klienci widzą tylko niewielki jej ułamek w swoich serwisach transakcyjnych, pod spodem kryje się sprawny mechanizm pozwalający na analizę danych w czasie rzeczywistym oraz rozbudowany system CRM. To budzi zainteresowanie partnerów, którzy szukają dodatkowego źródła przychodów — mówi Cezary Kocik.

Według danych Bankier.pl, mBank odnotował w ubiegłym roku największy przyrost liczby rachunków osobistych, otwierając 197 tys. ROR. Drugi w tej kategorii T-Mobile Usługi Bankowe miał ich na koncie 173 tys. © Ⓟ

OKIEM ANALITYKA

Nieszablonowe myślenie

DARIUSZ GÓRSKI

analityk DM BZ WBK

Pomysł dobry, pokazuje nieszablonowe myślenie i otwartość banku na współpracę z niebankowymi partnerami. Na pewno znacząco poszerza sieć pozyskiwania klientów, choć poprzez własne kanały tempo akwizycji w mBanku jest imponujące. Transakcyjność też rośnie szybciej niż liczba kart, co jest dużym osiągnięciem. Pozostaje jednak kwestia zarobku, jaki przynosi otwieranie kolejnych rachunków i wydawanie kart poprzez sieci zewnętrzne. Liczbami obrazującymi zyski z tej działalności banki tak chętnie się nie chwalą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

IT&Internet / Allegro pohandluje także kontami