Allegro sprzedało Wykop

aktualizacja: 13-02-2017, 13:11

Wykop trafił w nowe-stare ręce. Jego właścicielem została spółka kontrolowana przez m.in. Arjana Bakkera, byłego szefa… Allegro

WYKOPKI MAJĄ PLAN:

„Wykopki” — tak sami siebie nazywają użytkownicy Wykopu. Michał Białek i Arjan Bakker, współzałożyciel Allegro, deklarują, że teraz jest czas na zasiew pod jeszcze większą armię Wykopowiczów. Na zbiory przyjdzie pora. [FOT. ] WOJCIECH ROBAKOWSKI

„Mój stary to fanatyk wędkarstwa” — tak zaczyna się jedna z tzw. past (absurdalnych opowieści), które przez długie miesiące elektryzowały użytkowników Wykop.pl. Ale poniższa historia naznaczona jest jak najbardziej chłodną analizą i — o ile internetowa społeczność nie zdecyduje inaczej — trafi na główną stronę wykopu.

Od kilku miesięcy wiadomo było bowiem, że Grupa Allegro, właściciel m.in. Bankier.pl (od stycznia należy do wydawcy "Pulsu Biznesu"), Gadu-Gadu i Wykopu właśnie — koncentruje się na handlu w sieci, wystawiając na sprzedaż pozostałe aktywa. Teraz okazuje się, że z wymienionej wyżej trójki na rynku pozostało jedynie Gadu-Gadu.

A historia Wykopu zatacza właśnie koło: serwis trafił w ręce spółki Garvest B.V. kontrolowanej m.in. przez Arjana Bakkera, współzałożyciela Allegro i jednego z pierwszych inwestorów w Wykopie. Fundusz 9 lat temu zainwestował w jego rozwój kilkaset tysięcy złotych, a następnie w 2012 r. sprzedał swoje udziały w Wykopie. Kupiło je Allegro, wówczas już własność południowoafrykańskiego Naspersa.

Linki w gorsecie

— Jest już nowy zarząd, mamy głowy pełne pomysłów na rozwój poza korporacją — mówi Michał Białek, dotychczas wieloletni dyrektor zarządzający Wykopu, a obecnie jeden z trzech członków zarządu spółki.

Władze poznańskiego serwisu uzupełniają Brecht Bakker (syn Arjana, partner Białka w spółce Appverk) oraz Wim Perquy. Według informacji „PB”, nowy-stary inwestor zapłacił Allegro mniej niż 5 mln zł. Roczne przychody poznańskiej przekraczają 1,5 mln zł przy ponad 0,3 mln zł zysku. Jej siłą, a zarazem słabością, jest co innego: zasięg wśród najbardziej aktywnych internautów, a zarazem ich dystans do nachalnej reklamy. To mnoży ruch na stronach, do których odsyłają linki z Wykopu, jednak zarazem kieruje też tam główny strumień pieniędzy z reklamy.

— Spółka od kilku lat jest rentowna. Co roku serwis zwiększa też swój zasięg — zapewnia Michał Białek i pokazuje statystyki, według których miniony styczeń był kolejnym miesiącem rekordów. Rok do roku liczba użytkowników wzrosła o 21 proc., do 5,2 mln, a liczba odsłon skoczyła o 64 proc., do 86,1 mln. Przy tym Wykop nie wydał ani grosza na reklamę.

— Jest popyt na Wykop, to nas cieszy. Chcemy być serwisem o charakterze startupowym, świeżym, tworzonym przez użytkowników, a jednocześnie administrowanym w kierunku, który będzie oznaczał jego otwarcie na nowych internautów zamiast zamykania się w wąskiej grupie tych samych osób — mówi Białek. Konta na Wykopie ma jedynie kilka procent jego użytkowników, ale wciąż jest to armia licząca kilkadziesiąt tysięcy głów. To oni nakręcają społeczne zbiórki, piętnują piratów drogowych, prowadzą śledztwa zakończone np. odnalezieniem ukradzionej ciężarówki.

Atomy Wałęsy

Wykop to lider kategorii stron social news w Europie, głównie dlatego, że żaden inny serwis na kontynencie nie rozwinął się w tym kierunku na taką skalę. Polskich rywali Wykopu, takich jak Kciuk (grupa o2), Wyczaj.to (Onet), Gwar (Agora), już nie ma, a jeśli już są (Strims), to działają w mikroskali. Na świecie, w erze Facebooka i Twittera, z wielkich graczy (po upadku i wolcie Digg.com) ostał się jedynie Reddit.

— Reddit przeżywa renesans, Wykop też idzie w górę. Dzieje się tak dlatego, bo są to tzw. oglądalne serwisy, generujące duży ruch dla innych serwisów, które mogą go umiejętnie monetyzować. Żeby tak się działo, Wykop musi wciąż elastycznie poszerzać grono odbiorców, a to najlepiej robić z dala od sztywnego gorsetu korporacji — ocenia Krzysztof Kowalczyk, partner w HardGamma Ventures i zarazem inwestor internetowy.

Nowa strategia Wykopu to m.in. wzmacnianie głównej marki, ale również podkreślanie możliwości pełnej personalizacji serwisu dla zalogowanych użytkowników.

— To mają być te atomy, grupy pasjonatów poszczególnych tematów, rosnące w coraz większe społeczności. Cieszymy się, że z Wypoku coraz częściej korzystają publicznie znane osoby — mówi Michał Białek.

Obecnie najjaśniejszą gwiazdą Wykopu, a właściwie mikroblogu, działającego w ramach serwisu, jest Lech Wałęsa. Były prezydent potrafi toczyć tam zażarte dyskusje, regularnie też wrzuca swoje fotografie.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu