Amazon po wielu miesiącach zapowiedzi w końcu wszedł do Polski. Tym samym Allegro zyskało na krajowym rynku godnego konkurenta. Ta sytuacja może tylko cieszyć polskich przedsiębiorców, którzy mają do wyboru dwie wielkie platformy e-commerce. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie są między nimi różnice, jeśli chodzi o warunki dla sprzedawców. Ocenę pozostawiamy czytelnikom.
Koszt prowadzenia konta
Dla sprzedawców, którzy chcą prowadzić działalność na Allegro, otworzenie i prowadzenie konta jest w zasadzie bezpłatne. Aby je założyć, należy podać nr NIP i wykonać z firmowego konta przelew weryfikacyjny w wysokości 1 zł. Jeśli sprzedawcy chcieliby skorzystać z dodatkowych funkcjonalności, takich jak np. statystyki sprzedaży (dane z ostatnich 6 miesięcy), tagi ofertowe czy banery na liście ofert (grafiki promocyjne nad listą ofert, które zachęcają do zakupów), mogą zakupić w tym celu Abonament Podstawowy, którego koszt to 39 zł brutto miesięcznie. W ofercie Allegro jest też Abonament Profesjonalny, który poza wymienionymi narzędziami daje dodatkowe funkcjonalności: dostęp do rozszerzonych statystyk sprzedaży, planer kampanii Allegro Ads oraz logotyp w ramach własnej oferty. Ta opcja kosztuje miesięcznie 199 zł. Trzecia opcja to Abonament Ekspercki. Zawiera on wszystkie narzędzia z dwóch wymienionych abonamentów, do których dołożony jest logotyp na listach ofert, pozwalający wyróżnić w ten sposób każdą wystawioną ofertę.

Amazon daje sprzedawcom do wyboru dwa rodzaje abonamentu. W Planie Indywidualnym opłaty liczone są od produktu, 4 zł za każdy przedmiot. To opcja dla osób, które chcą wystawiać mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie, nie planują reklamowania firmy ani nie zamierzają korzystać z zaawansowanych narzędzi do sprzedaży. Natomiast dla sprzedawców, którzy chcą oferować co najmniej 40 przedmiotów miesięcznie i chcą je reklamować, jest Plan Profesjonalny. Jego koszt to 165,91 złotych miesięcznie bez VAT. Daje on korzyści w postaci zaawansowanych narzędzi sprzedaży, takich jak interfejsy API i raporty oraz możliwość sprzedaży produktów w kategoriach objętych ograniczeniami. W tym planie można zamieszczać oferty grupami i zyskać lepsze miejsca na listach produktów.
Porównanie prowizji
Zarówno Amazon, jak i Allegro pobierają prowizje od sprzedaży konkretnych produktów. Ich wysokość jest różna w zależności od kategorii. Porównanie prowizji w większości popularnych kategorii wskazuje na remis lub lekką przewagę Allegro. Spójrzmy na odzież, obuwie, dodatki. Koszt prowizji w przypadku platformy założonej przez Jeffa Bezosa to 10-15 proc., natomiast na Allegro jest to 10-12 proc. Kategoria konsole do gier: prowizja na Amazonie wynosi promocyjnie 4 proc. (do 1 kwietnia 2022 r, standardowo 8 proc.), na Allegro 4 proc. Natomiast w przypadku opon samochodowych jest to 4,5-7 proc na Amazonie i 5 proc. na Allegro. Jeśli ktoś chce kupić nową książkę na Amazonie, jest ona objęta 9-procentową prowizją (do 1kwietnia 2022 r., standardowo 15proc). Allegro też pobrałoby za nią 9 proc. prowizji, ale taka stawka obowiązuje tylko w przypadku nowych książek. Pozostałe są objęte 15-procentową prowizją.
Minimalna kwota prowizji na Amazonie w większości kategorii wynosi 1 zł, natomiast na Allegro jest to 0,25 zł. Dla grupy produktów z kategorii oprogramowanie, zdrowie i pielęgnacja, gry wideo, konsole, książki, muzyka, VHS, DVD Amazon jeszcze nie określił minimalnej prowizji. Z porównania prowizji wynika, że stawki prowizji na Amazonie są uogólnione, natomiast na Allegro są one bardziej rozbudowane i uszczegółowione w przypadku konkretnych kategorii. Wynika to zapewne z tego, że Amazon dopiero zaczyna przygodę na polskim podwórku.
Zwrot prowizji
Allegro nie pobiera opłat za zwroty prowizji. Każdy nowy sprzedający, który zarejestruje się na unikalnym NIP, dostaje tzw. Pakiet Powitalny. Allegro oferuje w nim do 100 proc. zniżki na prowizję od sprzedaży (maksymalnie do 10 tys. złotych), pakiet wyróżnień oraz darmowy Abonament Profesjonalny.
Amazon zwróci sprzedawcy kwotę prowizji zapłaconą przez niego za produkt, pomniejszoną o obowiązującą opłatę administracyjną za zwrot – ma ona być równa mniejszej z tych dwóch wartości: 20 zł lub 20 proc. obowiązującej prowizji. Przykład: jeśli sprzedawca ma zwrócić klientowi 50,00 zł łącznej ceny sprzedaży towaru w kategorii z 15-procentową prowizją, opłata administracyjna za zwrot wyniesie 1,5 zł (50 zł x 15 proc. prowizji = 7,50 zł, a 20 proc. tej kwoty to 1,5 zł).
Wypłaty dla sprzedających
W przypadku Allegro sprzedawca otrzymuje pełną wartość transakcji niezwłocznie po dokonanym zakupie przez kupującego, niezależnie czy zakup dokonywany był przelewem, czy płacony ratami, wydłużoną płatnością itp. Ta platforma stosuje cykle miesięczne w rozliczeniach z wymaganym dwutygodniowym terminem płatności.
Natomiast Amazon rozlicza się ze sprzedającymi w cyklach dwutygodniowych, jednak nie wcześniej niż 30 dni po zakończonej sprzedaży. Kwota przekazana do sprzedawcy potrącona zostaje już o należne opłaty i prowizje.