Allianz może przegrać miliony

Sąd okręgowy uznał, że TUiR Allianz naruszyło prawa konsumentów, i utrzymał karę 5,3 mln zł nałożoną przez prezesa UOKiK.

Niekorzystny obrót dla Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska przybiera powtórny proces z prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Gdy w 2015 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK — sąd okręgowy), oceniając sprawę, po raz pierwszy uchylił decyzję prezesa UOKiK o karze 5,3 mln zł, firma ubezpieczeniowa miała spore powody do zadowolenia.

Zobacz więcej

Siedziba Allianz Fot. ARC

Teraz sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Rozpatrując sprawę po raz drugi, SOKiK przyznał rację prezesowi UOKiK i utrzymał jego decyzję z 2013 r., w której stwierdził on łamanie praw konsumentów poprzez stosowanie zakazanych zapisów w umowach ubezpieczeniowych, i nałożył na Allianz Polska 5,3 mln zł kary. Firma ma możliwość wniesienia odwołania do sądu apelacyjnego.

Sprawa ma swój początek w 2010 r., kiedy to Rzecznik Ubezpieczonych powiadomił UOKiK, że TUiR Allianz Polska może stosować w umowach z klientami niedozwolone klauzule. UOKiK doszedł do wniosku, że w ramach umów autocasco ubezpieczyciel bezprawnie ograniczał swoją odpowiedzialność w sytuacji szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego oraz osób przez niego upoważnionych do użytkowania pojazdu. W efekcie prezes UOKiK nałożył za tę praktykę na firmę 1,6 mln zł kary.

Analogicznie sytuacja wyglądała z zapisami umów ubezpieczenia domów i mieszkań oraz ich wyposażenia. Tu prezes UOKiK nałożył karę wysokości 3,7 mln zł. Firma ubezpieczeniowa od początku kwestionowała zasadność zarzutów. Odwołała się do SOKiK. Ten w 2015 r. uchylił decyzję urzędu antymonopolowego. Jego prezes orzeczenie to zaskarżył do sądu apelacyjnego, który w 2016 r. uchylił korzystny dla Allianza wyrok SOKiK-u i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. Za drugim razem SOKiK utrzymał decyzję prezesa UOKiK.

— W ustnych motywach rozstrzygnięcia SOKiK stwierdził, że po lekturze kwestionowanych Ogólnych Warunków Ubezpieczenia w Allianz Polska konsument może nie chcieć dochodzić roszczeń, ponieważ uzyskał informację, że firma nie ponosi odpowiedzialności, i że odszkodowanie się nie należy. Sąd podkreślił też, że w przypadku zakładów ubezpieczeń relacje powinny być oparte na szczególnym zaufaniu. Konsumenci, którzy przekazują swoje dane wrażliwe, np. na temat stanu zdrowia czy majątku, mają prawo oczekiwać od ubezpieczyciela zachowań uczciwych, rzetelności i lojalności — relacjonuje Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKiK.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Allianz może przegrać miliony