Przychody Alphabetu w ostatnim kwartale 2023 r. wyniosły 86,31 mld USD, a sprzedaż 72,3 mld USD. Obie wielkości były znacznie lepsze w ujęciu r/r i przebiły oczekiwania analityków, podobnie jak zysk na akcję, który uplasował się na poziomie 1,64 USD. Inwestorów to jednak nie zadowoliło, bo ich oczy przykuły kiepskie dane dla podstawowego biznesu spółki. Kurs w handlu posesyjnym zjechał o 6 proc.
Google zaliczył 48 mld USD przychodów, aż 150 mln USD mniej niż oczekiwali analitycy. Wyszukiwarka zdominowała Internet w ostatnich latach, jednak teraz jej pozycja jest zagrożona z uwagi na rozwój generatywnej AI. Programy, takie jak ChatGPT odpowiadają na pytania internautów w formie konwersacji, co zdaniem uczestników rynku stanowi istotną przewagą i może odciągnąć użytkowników od standardowych wyszukiwarek, takich jak Google.
Zamiast wesprzeć Google’a funkcjami AI (tak jak to zrobił Microsoft z wyszukiwarką Bing), Alphabet rozwija inne usługi w pełni oparte na generatywnej sztucznej inteligencji. Oprócz Barda, bezpośredniego konkurenta ChatuGPT, spółka zaproponowała Gemini, nowy i znacznie bardziej rozwinięty model językowy. Zdaniem niektórych analityków nie spowoduje on jednak, że Alphabet stanie się liderem w niszy. Obawy specjalistów budzi fakt, że w wyścigu o udziały w rynku AI spółka cały czas goni Microsoft, a nie stara się go wyprzedzić.