Ambicja popłaca

Transport morski: Do DCT Gdańsk wpłynął największy na świecie kontenerowiec. Takie rejsy to ogromna szansa dla trójmiejskich portów

Zawinięcie do gdańskiego portu największego na świecie kontenerowca klasy Triple-E to moment przełomowy nie tylko dla polskich operatorów logistycznych, ale także dla rozwoju całego regionu.

Kamień milowy

Przybycie do gdańskiego nabrzeża „Maersk Mc-Kinney Møller”, należącego do Maersk Line, nie jest ani historycznym początkiem, ani zwieńczeniem rozwoju trójmiejskich portów — jest kamieniem milowym dokładnie pośrodku tej historii. Gdy linia Maersk uruchamiała w 2010 r. pierwsze bezpośrednie połączenie morskie Polski z Azją, Głębokowodny Terminal Kontenerowy Gdańsk przyjął rolę portu hubu dla krajów Europy Środkowo- Wschodniej i Rosji.

— I właśnie ten moment stanowił preludium do wprowadzenia do serwisu Azja — Europa największego obecnie kontenerowca na świecie, który zawitał do nas w trakcie swojego dziewiczego rejsu — emocjonuje się Arkadiusz Mirek, prezes DSV Air&Sea.Gdański terminal kontenerowy jest jedynym po tej stronie Cieśnin Duńskich, do którego mogą zawijać jednostki tak duże jak Triple-E. Oznacza to, że stale rośnie znaczenie tych linii, będące odpowiedzią na zwiększoną sprzedaż w imporcie.

— To także dobra informacja dla klientów polskich operatorów, którzy będą w stanie obsłużyć jeszcze większe zapotrzebowanie na fracht morski na tym kierunku — dodaje Arkadiusz Mirek.

Podkreśla, że zawinięcie do Gdańska „Maersk Mc-Kinney Møller” przyczyni się do wzrostu konkurencyjności trójmiejskich portów, a wraz z planowymi na najbliższe lata inwestycjami także do zwiększenia ich możliwości przeładunkowych. Szacunkowa wartość inwestycji w trójmiejskich portach oscyluje teraz w okolicach 5 mld zł, z czego w Porcie Gdańsk jedną z największych jest budowa drugiego Głębokowodnego Terminala Kontenerowego (DCT2 Gdańsk), a w Porcie Gdynia inwestycje we wzrost przepustowości i rozwój infrastruktury transportowej.

Duma i prestiż

Statki Triple-E to największe jednostki kontenerowe na świecie, mieszczące ponad 18 tys. TEU (kontenerów 20 stopowych). Transport tak ogromnymi statkami daje sporo korzyści, przede wszystkim oszczędności wynikające z ekonomii skali.

— Wejście Triple-E do DCT Gdańsk ma jednak znaczenie przede wszystkim prestiżowe. Podkreśla, że Gdańsk stał się istotnym hub portem w Europie, obsługującym nie tylko Polskę, ale także inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Rosję. Przypominam, że DCT od ponad dwóch lat przyjmuje jednostki klasy E — mieszczące na swoich pokładach 15 tys. TEU — mówi Maciek Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk. Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk, zapewnia, że terminal jest przygotowany na przyjęcie statków klasy Triple-E.

— Przewidując zwiększanie skali przez wprowadzanie coraz większych jednostek, DCT poszerzyło i wciąż zwiększa swoje zdolności przeładunkowe, adaptując dodatkowe place składowe. Naturalną konsekwencją jest także kolejna faza rozwoju terminala — budowa następnego nabrzeża. Projekt jest w fazie koncepcyjnej — informuje Dominik Landa.

Pierwsza setka

Wpłynięcie tego statku do Gdańska jest istotnym wydarzeniem nie tylko dla DCT , ale i dla całego przemysłu kontenerowego w Europie Środkowo-Wschodniej i Rosji. Wprowadzanie przez Maersk Line coraz większych jednostek w serwisie Azja — Europa, z których jeden jest obsługiwany w DCT, świadczy o potrzebie zmniejszenia kosztów jednostkowych linii żeglugowych (na TEU) i znaczeniu transportu kontenerowego w tej relacji.

Co istotne, zdolność obsługi tak dużych jednostek i o tak dużym zanurzeniu (14,5 m) jest mocnym atutem Gdańska. W 2012 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 900 tys. TEU, co uplasowało go na 112. miejscu wśród terminali morskich na świecie. Zarząd spodziewa się w tym roku przeładunków ponad 1 mln TEU. Jeśli to się uda, DCT Gdańsk awansuje do pierwszej setki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Ambicja popłaca