Amerbank będzie konsolidował rynek

Beata Tomaszkiewicz
opublikowano: 2003-05-29 00:00

Za kilka miesięcy Amerbank będzie gotowy do konsolidacji sektora banko- wego. Partnerów poszuka wśród średniej wielkości instytucji finansowych o rozdrobnionym, polskim kapitale. To nie jedyna nowość. Bank powalczy też o klientów detalicznych.

Do końca tego roku giełdowy Amerbank zakończy wprowadzanie zintegrowanego systemu informatycznego i zamknie prowadzoną od ubiegłego roku restrukturyzację.

— Dzięki dokapitalizowaniu przez inwestora (niemiecki DZ Bank), restrukturyzacji i wprowadzeniu zintegrowanego systemu informatycznego Amerbank będzie mógł przynajmniej pięciokrotnie zwiększyć obsługę operacji. Dlatego chcemy współpracować z innymi bankami. Będzie to oferta dla instytucji, które borykają się z problemami operacyjnymi i nie są w stanie obsłużyć dużych transakcji — mówi Waldemar Maj, który w czerwcu obejmie stanowisko prezesa Amerbanku.

Amerbank nie ukrywa, że współpraca z innymi bankami ma w konsekwencji doprowadzić do fuzji.

— Na rynku jest około 10 banków podobnej do nas wielkości, z którymi widzimy możliwość fuzji. Należą do nich instytucje, gdzie nadal głównymi udziałowcami są polscy inwestorzy, którzy np. nie mają pomysłu na rozwój tych instytucji. Partnerów upatrujemy także w bankach, z których udziałowcy chcą się wycofać — wyjaśnia Waldemar Maj.

Nie wie jeszcze, jak pozyska kapitał na te przejęcia. Nie wyklucza jednak, że poszuka go na rynku publicznym.

Po zakończeniu wprowadzania zintegrowanego systemu informatycznego Amerbank zamierza przejąć także od DZ Banku obsługę jego klientów prowadzących działalność w Polsce. Spółka szacuje, że na rynku warszawskim i poznańskim mogłaby w ten sposób pozyskać około 250 firm. Korzystając z pomocy inwestora Amerbank chce także wejść na rynek detaliczny, którym do tej pory nie był zainteresowany.

— Musimy znaleźć źródło taniego finansowania naszych inwestycji, dlatego postanowiliśmy zacząć zdobywać klientów indywidualnych. Ułatwi nam to nowa platforma informatyczna. Jej brak uniemożliwiał do tej pory myślenie o wejściu na ten rynek — mówi Waldemar Maj.

Dodaje, że jeszcze nie podjęto decyzji, czy wejście na rynek detaliczny odbędzie się przez przejęcie jednego z małych banków wyspecjalizowanych w takiej obsłudze, czy też Amerbank sam zbuduje sieć około 20 placówek w całej Polsce i przez nie oraz przez kanały elektroniczne rozpocznie sprzedaż produktów detalicznych. Prezes nie ukrywa, że najchętniej widziałby zakup instytucji wyspecjalizowanej w obsłudze klientów indywidualnych i małych przedsiębiorstw.