Polska kolonia biznesowa w USA rośnie. Kilka dni temu opisywaliśmy plany warszawskiej spółki technologicznej ITmagination, która rusza na podbój Ameryki — w styczniu uruchomiła oddział w Bostonie. Po tym artykule odezwał się katowicki dystrybutor sprzętu IT Senetic, który także ma amerykańskie marzenia.
— W drugiej połowie roku chcemy uruchomić spółkę w USA. To potężny rynek. Wejście na niego może przyśpieszyć nasz rozwój — mówi Łukasz Bojar, dyrektor ds. sprzedaży. Podkreśla, że dystrybucja sprzętu IT z Europy do USA wcale nie jest abstrakcją. Spółka zamierza korzystać z regularnych transportowych połączeń lotniczych z Niemiec. Według Łukasza Bojara, koszty transportu nie są tak wysokie, by uniemożliwić zarabianie na tym przedsięwzięciu.
— W porównaniu z innymi dystrybutorami nie stawiamy na jak najwyższą sprzedaż i pompowanie wolumenu. Nie jesteśmy zainteresowani marżami w wysokości 2-3 proc. Dlatego zdecydowaliśmy się na ekspansję zagraniczną, bo na innych rynkach możemy zarobić 10, a nawet 20 proc. — mówi Łukasz Bojar. Senetic to młoda spółka, która pod względem rozmiarów nie może mierzyć się z takimi branżowymi gigantami, jak giełdowa trójka: AB, ABC Data i Action. Została założona w 2009 r. Trzy lata temu zrezygnowała z aktywności w detalu (startowała w przetargach publicznych) i postawiła wyłącznie na biznes hurtowy w połączeniu z ekspansją zagraniczną. Dziś sprzedaż poza Polską generuje 60 proc. przychodów.
— Ubiegły rok zamknęliśmy 280 mln zł przychodów. W tym roku może to być nawet 350 mln zł — mówi Łukasz Bajor. Spółka ma osiem oddziałów w Europie, m.in. we Francji, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii, i przymierza się do uruchomienia jeszcze dwóch. — Do końca tego półrocza chcemy uruchomić spółkę w Szwecji i w Czechach — mówi Łukasz Bojar.
Senetic decyduje się na otwarcie spółki wówczas, jeśli wymaga tego specyfika rynku. Szwedzi np. wolą współpracować z miejscowymi przedsiębiorcami, dlatego otworzenie tam firmy jest konieczne. — Barierą dla wzrostu naszego biznesu w Czechach natomiast okazała się niechęć do Polaków. Remedium na to będzie czeska spółka — wyjaśnia Łukasz Bojar. Ostatnim elementem układanki biznesowej firmy ma być wejście w technologię chmury. Łukasz Bojar podkreśla, że rośnie liczba klientów, którzy nie chcą mieć całej infrastruktury u siebie i jej część oddają na zewnątrz, szczególnie na rynkach zachodnioeuropejskich. Spółka chce być na to gotowa i oferuje rozwiązania chmurowe.
22-333-98-57