Czytasz dzięki

AMI przekonuje firmy do innowacji

opublikowano: 28-01-2020, 22:00

Przedsiębiorcom nie brakuje pomysłów, ale ich umiejętności zarządzania nowatorskimi projektami pozostawiają wiele do życzenia

Akademia Menedżera Innowacji (AMI) pomoże właścicielom firm i przedstawicielom kadry zarządzającej przygotować się do sprawnego wdrażania nowatorskich procesów, produktów i usług. Michał Waszczuk, ekspert departamentu rozwoju kadr w firmach w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zwraca uwagę na kilka nowości w drugiej edycji AMI.

Beata Tylman, wykładowca AMI, podkreśla, że program oferuje nie
tylko szkolenia i warsztaty, ale przede wszystkim zapewnia przedsiębiorcom
pracę z mentorem.
Zobacz więcej

POD OKIEM MISTRZA:

Beata Tylman, wykładowca AMI, podkreśla, że program oferuje nie tylko szkolenia i warsztaty, ale przede wszystkim zapewnia przedsiębiorcom pracę z mentorem. Fot. Marek Wiśniewski

— Dotychczas w tym projekcie mogło uczestniczyć trzech pracowników z każdej wybranej przez PARP firmy. W obecnej edycji programu mikroprzedsiębiorca będzie mógł oddelegować do AMI od dwóch do pięciu osób. W przypadku małej, średniej i dużej firmy będzie to od trzech do pięciu pracowników — mówi Michał Waszczuk.

Do programu mogą zgłosić się właściciele lub prezesi przedsiębiorstw, dyrektorzy oraz pracownicy, którzy odgrywają kluczową rolę w tworzeniu innowacji (czyli m.in. z działów badawczo-rozwojowych i produkcyjnych).

Więcej czasu

PARP wydłużyła nabór do 20 lutego. Pierwotnie miała go zamknąć pod koniec grudnia. Przedsiębiorcy nie wykazywali jednak zbyt dużego zainteresowania programem w okresie przedświątecznym.

— Dotychczas do PARP zgłosiło się 52 uczestników z 17 przedsiębiorstw. Rządowa agencja wstępnie zatwierdziła ich udział w AMI — wyjaśnia Michał Waszczuk.

Po zakończeniu rekrutacji eksperci rządowej agencji będą podpisywać z przedsiębiorcami umowy o udzielenie wsparcia szkoleniowego.

— Po analizie założeń pierwszej edycji programu zredukowaliśmy liczbę godzin usług doradczych. Teraz każda mikrofirma może liczyć na 60 godzin takiego wsparcia. Natomiast w przypadku małej, średniej i dużej firmy będzie to 120 godzin — podkreśla Michał Waszczuk.

Dzięki tym zmianom do programu będzie mogło przystąpić więcej mikrofirm.

Plan wdrożenia zmiany

Warto podkreślić, że przedsiębiorcy będą mogli wybierać doradców, z którymi nawiążą współpracę. Specjaliści przeprowadzą w ich firmach badanie tzw. metodą Innovation Health Check. Dzięki niej sprawdzą poziom innowacyjności w sześciu obszarach (kultura innowacyjności, zrozumienie biznesu, strategia, struktura organizacyjna, potencjał i zasoby, procesy). Po zdiagnozowaniu problemów doradcy wraz z pracownikami badanych firm opracują tzw. plan wdrożenia zmiany. Michał Waszczuk nie ma wątpliwości, że kadra zarządzająca ma decydujący wpływ na rozkwit innowacji w przedsiębiorstwach.

— Przedstawiciele zarządów muszą być przekonani do nowatorskich rozwiązań, jeśli chcą, aby ich firmy wyróżniały się na tle konkurencji. Wdrażanie innowacji to długi proces, na efekty trzeba poczekać — zaznacza Michał Waszczuk.

Kluczowi pracownicy

Najważniejsi w tworzeniu niesztampowych rozwiązań są — jego zdaniem — pracownicy. Wielu z nich ma pomysły, które mogą pomóc w usprawnieniu wspomnianego procesu. Michał Waszczuk zachęca zarządy firm, aby ściślej kooperowały z podwładnymi, bo oni sami nie chcą wychodzić przed szereg. Zwraca ponadto uwagę na kompetencje menedżerów ułatwiające rozwój innowacji.

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Chodzi przede wszystkim o doświadczenie w prowadzeniu biznesu. Menedżerowie powinni mieć plan wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach pod kątem ich rozwoju, uzyskania przewagi konkurencyjnej i osiągania zysków. AMI pozwala lepiej zrozumieć te kwestie — przekonuje Michał Waszczuk.

Beata Cichocka-Tylman, właściciel firmy BCT Doradztwo, wykładowca AMI, widzi w programie wiele zalet.

— Akademia oferuje nie tylko typowe szkolenia i warsztaty, ale przede wszystkim zapewnia przedsiębiorcom pracę z mentorem, który pomoże im stworzyć strategię rozwoju innowacji — podkreśla Beata Cichocka-Tylman.

Jesteśmy samoukami

W Polsce — jak dodaje — nie ma jeszcze kierunków studiów związanych stricte z innowacjami.

— Jesteśmy więc samoukami w tej dziedzinie. Dlatego warto uczestniczyć w AMI, aby zdobyć kompleksową wiedzę na ten temat i poznać narzędzia pomocne w tworzeniu nowatorskich rozwiązań w przedsiębiorstwach — przekonuje Beata Cichocka-Tylman.

Jednym z uczestników poprzedniej edycji programu jest Jarosław Guzal, redaktor naczelny miesięcznika „Izolacje”, którego wydawcą jest Grupa Medium. Spółka specjalizuje się m.in. w tworzeniu czasopism i portali branżowych, oferuje też szkolenia i konferencje.

— Dzięki AMI poprawiliśmy komfort pracy w firmie. Stworzyliśmy m.in. miejsce relaksu dla pracowników i większe pomieszczenie do spożywania posiłków. Zmieniliśmy też podeście do prowadzenia nowych projektów. Często rozmawiamy o strategii, misji i wizji firmy — podkreśla Jarosław Guzal.

Jest pod wrażeniem kompetencji wykładowców AMI, którzy wiedzą, jak tworzyć innowacje i je rozwijać.

— To są najlepsi eksperci w tej dziedzinie. Ich wykłady pomogły mi usystematyzować wiedzę na temat prowadzenia biznesu i tworzenia niesztampowych rozwiązań — przyznaje Jarosław Guzal.

Dla kogo wsparcie

W AMI może wziąć udział maksymalnie 150 osób — od 2 do 5 pracowników z jednej firmy. W przypadku mikrofirm — co najmniej dwóch uczestników, a w przypadku małych, średnich i dużych przedsiębiorstw — co najmniej trzech.

Co można zyskać

Plan Wdrożenia Zmian, który umożliwi firmie dalszy rozwój bazujący na tworzeniu i wdrażaniu innowacji.

Jak duże dofinansowanie

Projekt jest finansowany z pieniędzy unijnych. MŚP mogą liczyć na wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. W przypadku dużych spółek będzie to 50 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane