Amic sprzedaje mniej, ale zarabia więcej

Kamila WajszczukKamila Wajszczuk
opublikowano: 2025-07-15 20:00

Sieć stacji paliw Amic, działająca kiedyś pod szyldem Łukoil, sprzedała w ubiegłym roku mniej paliw, ale wycisnęła z biznesu o wiele wyższe zyski.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie wyniki finansowe odnotowała w 2024 r. Amic Polska
  • jak rozwijała się sieć stacji paliw firmy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Amic Polska to sieć stacji paliw, które dawniej funkcjonowały pod marką rosyjskiego koncernu Łukoil. Od 2016 r. właścicielem firmy jest Amic Energy, spółka zarejestrowana w Austrii. Polska spółka opublikowała właśnie dane finansowe za 2024 r.

Przychody Amic Polska w 2024 r. lekko spadły - wyniosły 2,32 mld zł w porównaniu z 2,36 mld zł w 2023 r. Skoczyły za to zyski - operacyjny wzrósł aż do 23,15 mln zł, z zaledwie 1,5 mln zł rok wcześniej. Zysk netto zwiększył się zaś do 12,95 mln zł z 3,22 mln zł rok wcześniej.

Mniejsza sprzedaż

Nieco niższe przychody można tłumaczyć spadkiem wolumenu sprzedaży paliw w sieci Amic. W ubiegłym roku sięgnęła 336,2 tys. ton i była o ponad 8 tys. ton niższa niż w 2023 r. Na łącznym wolumenie najbardziej zaważył spadek sprzedaży oleju napędowego o ponad 10,4 tys. ton, choć firma zastrzega, że pozostał on najczęściej wybieranym przez klientów paliwem. O 2,6 tys. ton spadła sprzedaż gazu płynnego LPG, natomiast sprzedaż benzyny wzrosła o 4,88 tys. ton.

W branży można usłyszeć, że niższy wolumen oraz wyższe zyski oznaczają, że Amic zwiększył marżę, najpewniej podnosząc ceny na stacjach.

Wyniki te Amic osiągnął na wzrostowym rynku. W 2024 r. łączna konsumpcja tych trzech rodzajów paliw w Polsce wzrosła o 1,5 proc. rok do roku.

– W 2024 r. sprzedaż oleju napędowego utrzymywała się na stabilnym poziomie. Rosła sprzedaż benzyn. Największe wzrosty dotyczyły LPG, które było w ubiegłym roku dostępne w dużych ilościach i niskich cenach w związku z nadpodażą rosyjskiego gazu sprowadzanego przed embargiem – komentuje Leszek Wiwała, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Większa sieć

Liczba stacji w sieci Amic Polska wzrosła w 2024 r. do 128. To o 10 więcej niż na koniec poprzedniego roku. W największym stopniu do tego wzrostu przyczyniła się akwizycja - Amic przejął firmę Lux Motor-Oil Nieścior, właściciela dziewięciu stacji. W grudniu rozpoczęto rebranding przejętych obiektów.

"Integracja stacji Lux-Motor Oil w strukturze Amic Polska umożliwia dalszą ekspansję, zwiększa rozpoznawalność marki oraz pozwala dotrzeć do nowych grup klientów" – podaje firma w sprawozdaniu

Amic od 2022 r. deklaruje, że będzie rozwijać model franczyzowy. Na razie jednak robi to powoli. W 2022 r. uruchomiono pierwszą stację franczyzową, w 2023 r. drugą, a w 2024 r. - trzecią.

Leszek Wiwała tłumaczy, że zawieranie umów franczyzowych nie jest łatwe, bo nie wszyscy właściciele stacji niezrzeszonych (według danych POPiHN na koniec 2024 r. było ich 2 240) są do tego przekonani. Część z nich woli zrzeszać się w grupach lub dołączać do mniejszych, prywatnych sieci.

Rozwój gastronomii

Rosnącą rolę sprzedaży pozapaliwowej dostrzega także Amic Polska. Firma podaje, że na koniec roku miała 69 restauracji Subway na stacjach, o dwie więcej niż rok wcześniej. O dwie, czyli do siedmiu, wzrosła też liczba pizzerii Sbarro.

“W 2025 roku spółka planuje dalszą ekspansję w segmencie gastronomii, wzmacniając swoją pozycję w obszarze sprzedaży produktów typu fast food. Na mocy umowy franczyzowej z renomowaną marką Subway International BV zaplanowano uruchomienie kolejnych punktów gastronomicznych tej międzynarodowej sieci. Równolegle rozwijana będzie również marka Sbarro, znana z amerykańskiej pizzy serwowanej w szybkim i wygodnym formacie” – podaje firma.