Amic Polska to sieć stacji paliw, które dawniej funkcjonowały pod marką rosyjskiego koncernu Łukoil. Od 2016 r. właścicielem firmy jest Amic Energy, spółka zarejestrowana w Austrii. Polska spółka opublikowała właśnie dane finansowe za 2024 r.
Przychody Amic Polska w 2024 r. lekko spadły - wyniosły 2,32 mld zł w porównaniu z 2,36 mld zł w 2023 r. Skoczyły za to zyski - operacyjny wzrósł aż do 23,15 mln zł, z zaledwie 1,5 mln zł rok wcześniej. Zysk netto zwiększył się zaś do 12,95 mln zł z 3,22 mln zł rok wcześniej.
Mniejsza sprzedaż
Nieco niższe przychody można tłumaczyć spadkiem wolumenu sprzedaży paliw w sieci Amic. W ubiegłym roku sięgnęła 336,2 tys. ton i była o ponad 8 tys. ton niższa niż w 2023 r. Na łącznym wolumenie najbardziej zaważył spadek sprzedaży oleju napędowego o ponad 10,4 tys. ton, choć firma zastrzega, że pozostał on najczęściej wybieranym przez klientów paliwem. O 2,6 tys. ton spadła sprzedaż gazu płynnego LPG, natomiast sprzedaż benzyny wzrosła o 4,88 tys. ton.
W branży można usłyszeć, że niższy wolumen oraz wyższe zyski oznaczają, że Amic zwiększył marżę, najpewniej podnosząc ceny na stacjach.
Wyniki te Amic osiągnął na wzrostowym rynku. W 2024 r. łączna konsumpcja tych trzech rodzajów paliw w Polsce wzrosła o 1,5 proc. rok do roku.
– W 2024 r. sprzedaż oleju napędowego utrzymywała się na stabilnym poziomie. Rosła sprzedaż benzyn. Największe wzrosty dotyczyły LPG, które było w ubiegłym roku dostępne w dużych ilościach i niskich cenach w związku z nadpodażą rosyjskiego gazu sprowadzanego przed embargiem – komentuje Leszek Wiwała, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Większa sieć
Liczba stacji w sieci Amic Polska wzrosła w 2024 r. do 128. To o 10 więcej niż na koniec poprzedniego roku. W największym stopniu do tego wzrostu przyczyniła się akwizycja - Amic przejął firmę Lux Motor-Oil Nieścior, właściciela dziewięciu stacji. W grudniu rozpoczęto rebranding przejętych obiektów.
"Integracja stacji Lux-Motor Oil w strukturze Amic Polska umożliwia dalszą ekspansję, zwiększa rozpoznawalność marki oraz pozwala dotrzeć do nowych grup klientów" – podaje firma w sprawozdaniu
Amic od 2022 r. deklaruje, że będzie rozwijać model franczyzowy. Na razie jednak robi to powoli. W 2022 r. uruchomiono pierwszą stację franczyzową, w 2023 r. drugą, a w 2024 r. - trzecią.
Leszek Wiwała tłumaczy, że zawieranie umów franczyzowych nie jest łatwe, bo nie wszyscy właściciele stacji niezrzeszonych (według danych POPiHN na koniec 2024 r. było ich 2 240) są do tego przekonani. Część z nich woli zrzeszać się w grupach lub dołączać do mniejszych, prywatnych sieci.
Rozwój gastronomii
Rosnącą rolę sprzedaży pozapaliwowej dostrzega także Amic Polska. Firma podaje, że na koniec roku miała 69 restauracji Subway na stacjach, o dwie więcej niż rok wcześniej. O dwie, czyli do siedmiu, wzrosła też liczba pizzerii Sbarro.
“W 2025 roku spółka planuje dalszą ekspansję w segmencie gastronomii, wzmacniając swoją pozycję w obszarze sprzedaży produktów typu fast food. Na mocy umowy franczyzowej z renomowaną marką Subway International BV zaplanowano uruchomienie kolejnych punktów gastronomicznych tej międzynarodowej sieci. Równolegle rozwijana będzie również marka Sbarro, znana z amerykańskiej pizzy serwowanej w szybkim i wygodnym formacie” – podaje firma.