Amica lekko spuszcza z tonu

opublikowano: 02-06-2019, 22:00

Wielopolski producent AGD zakłada wstępnie, że jego celem będą 4 mld zł przychodów w 2023 r. Wcześniej była mowa o 5 mld zł.

— Pracujemy nad aktualizacją strategii i jesienią planujemy jej prezentację — mówi Michał Rakowski, członek zarządu i dyrektor finansowy Amiki, producenta AGD.

Kłopotliwe cele
Kłopotliwe cele
Jeszcze dwa miesiące temu prezes Amiki Jacek Rutkowski mówił, że zadeklarowany przed laty cel w postaci poziomu sprzedaży na 2023 r. w znowelizowanej strategii najpewniej pozostanie taki sam. Teraz wygląda na to, że może być istotnie niższy.
Fot. Marek Wiśniewski

Dodaje, że robocze założenia, które zaprezentował podczas niedawnego WZ spółki Jacek Rutkowski, jej prezes i największy akcjonariusz, przewidują w 2023 r. 4 mld zł przychodów i 334 mln zł zysku EBITDA (marża EBITDA wyniosła więc 8,35 proc.). Wstępne cele są zatem niższe od zakładanych: opracowana ponad pięć lat temu strategia HIT 2023 wskazywała jako cel osiągnięcie w 2023 r. około 5 mld zł przychodów i 9-procentowej rentowności EBITDA.

— Od czasu, gdy w 2013 r. powstawała strategia Amiki, sytuacja mocno się zmieniła. To było jeszcze przed rosyjsko-ukraińskim konfliktem — tłumaczy zmiany Michał Rakowski.

Spółka liczyła wtedy bardzo na rozwój sprzedaży na wschodnich rynkach.

— Dziś w Rosji powoli dochodzimy znów do takich wolumenów, jakie mieliśmy przed wybuchem konfliktu — mówi dyrektor finansowy Amiki.

Obecnie znacznie ważniejszym rynkiem dla firmy z Wronek jest Zachód Europy, skąd pochodzi około 45 proc. przychodów, zaś Wschód odpowiada za 16-17 proc. Michał Rakowski dodaje, że niezbędne do zrealizowania roboczych celów zaktualizowanej strategii będą zagraniczne akwizycje.

— Chcemy się skupić na rynkach hiszpańskim i włoskim. Poszukujemy tam do przejęcia dystrybutorów i licencji marek — twierdzi menedżer.

Amica nadal prowadzi — choć nie ma już wyłączności — rozmowy z grupą Mondragon o przejęciu hiszpańskiego brandu Fagor. Michał Rakowski nie ujawnia, czy jakikolwiek inny podmiot równolegle negocjuje przejęcie marki ani kiedy można się spodziewać zakończenia toczących się już bardzo długo rozmów. Amica bierze jednak też pod uwagę, że niezbędna może okazać się realizacja innego scenariusza niż przejęcie marki.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane