Polska spółka zamierza zbudować fabrykę aut elektrycznych

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-06-24 20:00

Firma AMP startuje z budową fabryki eVanPL. Firma podpisała już umowę o nabyciu terenu pod inwestycję. Kolejnym krokiem będzie zdobycie finansowania.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • gdzie AMP chce wybudować fabrykę polskich aut na prąd
  • ile wynosi budżet projektu i jakie są zakładane źródła finansowania
  • co konkretnie AMP chce budować w nowym zakładzie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka Adaptive Motors Poland (AMP) podpisała z gminą Kleszczów oraz Fundacją Rozwoju Gminy Kleszczów umowę o nabyciu działki o powierzchni 19 ha. Kosztów zakupu nie ujawniła, zaprezentowała natomiast konkretne plany dotyczące przyszłości terenu.

Doświadczeni inwestorzy

Na działce ma powstać nowoczesna fabryka użytkowych samochodów elektrycznych. AMP, jej inwestor, to młoda spółka, ale z dużym doświadczeniem oraz gotowym do produkcji pojazdem. Założył ją zespół liderów polskiego sektora nowych technologii i energetyki. Wśród udziałowców są m.in. Albert i Piotr Gryszczukowie, założyciele Innovation AG, fundusz Solter Capital z portfelem inwestycji o wartości 1,8 mld zł, Neo Investments kontrolowany przez Piotra Beaupré (aktywny m.in. w sektorach OZE, biogazu i usług), a także Ralf Huep, inwestor z doświadczeniem w globalnych funduszach.

Przypomnijmy — Innovation AG jest konstruktorem i właścicielem gotowej do produkcji platformy Eagle przeznaczonej do budowy elektrycznych aut użytkowych. AMP planuje ją skomercjalizować i uruchomić produkcję samochodu eVanPL opartego właśnie na tej platformie.

Budżet projektu

W ramach inwestycji w Kleszczowie powstaną: hala produkcyjna (o powierzchni 10,5 tys. m kw.), budynki techniczne (1 tys. m kw.), część biurowa (2,2 tys. m kw.), magazyn (4,9 tys. m kw.) oraz wiata i parkingi dla wyprodukowanych aut (19,2 tys. m kw.).

Docelowy budżet projektu to około 1 mld zł. Pierwszy etap budowy ma pochłonąć 400 mln zł i o taką kwotę AMP będzie się ubiegać w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przypomnijmy, że w ramach programu wspierania gospodarki niskoemisyjnej fundusz dysponuje 4,78 mld zł z KPO. Nabór wniosków trwa od końca maja i potrwa do 4 lipca.

— Resztę kwoty chcemy pozyskać z rynku. Szacujemy, że do uruchomienia produkcji będziemy gotowi w III kw. 2028 r. pod warunkiem uzyskania finansowania z KPO — mówi Albert Gryszczuk, współzałożyciel Adaptive Motors Poland i prezes Innovation AG.

Fabryka AMP wpisze się w nowo tworzoną Strefę Kleszczów 5.0, a także w szerszy plan rozwoju Centrum Badawczo-Produkcyjnego Inteligentnych Systemów Transportowych i Innowacyjnych Systemów Obronnych koordynowanego na poziomie województwa łódzkiego. Celem tej inicjatywy jest stworzenie silnego ośrodka przemysłowo-badawczego, który przyciągnie inwestycje technologiczne i przyspieszy wdrażanie innowacji w obszarach elektromobilności, autonomizacji transportu oraz technologii dual-use.

Z taśm kleszczowskiej fabryki ma zjeżdżać eVanPL, pojazd oparty na autorskiej platformie Eagle pozwalającej na pełną adaptację nadwozia do różnych zastosowań — od pojazdów komunalnych i kurierskich przez karetki i kampery aż po mobilne centra wsparcia dla służb ratowniczych.

— Kluczową cechą tej platformy jest modularność umożliwiająca szybkie dostosowanie pojazdu do konkretnych warunków operacyjnych i potrzeb odbiorcy bez ingerencji w podstawę technologiczną. eVanPL to coś więcej niż pojazd. To system, który łączy elektromobilność, automatyzację i efektywność energetyczną w jednej platformie. Już dziś projekt spełnia rygorystyczne wymagania unijne dotyczące bezpieczeństwa, interoperacyjności i śladu środowiskowego — podkreśla Albert Gryszczuk.

Władze gminy podkreślają, że inwestycja AMP to pierwszy konkretny przykład synergii między strategią Strefy 5.0 a realnymi potrzebami przemysłu.

— Fabryka eVanPL stworzy nie tylko miejsca pracy, wniesie do regionu także unikatowe kompetencje i gotowość do współpracy w obszarach elektromobilności, automatyzacji oraz przemysłu dual-use. To dowód na to, że długofalowa strategia gminy w zakresie rozwoju nowoczesnej infrastruktury i przyjaznych warunków inwestycyjnych przynosi realne efekty — mówi Piotr Kołba, prezes Fundacji Rozwoju Gminy Kleszczów.