— Była faza dynamicznych otwarć Starbucksa, potem spowolnienia rozwoju, teraz znowu przyspieszamy — mówi Wojciech Mroczyński, członek zarządu AmRestu, spółki, która rozwija kultową markę kawiarni w naszej części Europy.
Dziś zarządza 38 lokalami w Polsce, 21 w Czechach, 10 na Węgrzech, a ostatnio przejęła operatora 23 kawiarni w Rumunii i Bułgarii.
— Akwizycja w Rumunii oznacza dla nas wejście na drugipod względem wielkości rynek w Europie Środkowej oraz budowę podstaw do dalszego wzrostu w regionie — mówi Wojciech Mroczyński.
— Rumunia to jedna z najszybciej rozwijających się gospodarek w Europie. W ubiegłym roku wzrost PKB wyniósł tu 3 proc., a konkurencja w branży kawowej jest ograniczona. Kawiarnie osiągają średnie wolumeny sprzedaży o ponad połowę wyższe niż w Polsce — dodaje Adam Mularuk, szef Starbucksa na Europę Centralną w AmReście.
Nad Wisłą AmRest chce w tym roku otworzyć 5 placówek pod szyldem największej sieci kawiarni na świecie, liczącej w sumie 21 tys. punktów w 65 krajach.
Docelowo, jak deklarują obaj zarządzający, spółka widzi się na pozycji lidera polskiego rynku. Dziś króluje tu Costa Coffee, która na koniec tego roku będzie liczyć 115 kawiarni.
— Weszliśmy na rynek znacznie później od pozostałych graczy, więc cały czas ich gonimy. Wykonaliśmy olbrzymią pracę w zakresie postrzegania marki, bo musieliśmy budować ją od zera. Teraz wiele trendów sprzyja rozwojowi kawiarni — spadają czynsze, budują się centra biurowe — i zamierzamy to wykorzystać w rozwoju Starbucksa — mówi Wojciech Mroczyński. Jego zdaniem, potencjał Polski to grubo ponad 100 kawiarni.
— Jeśli w Rumunii, kraju dwa razy mniejszym i o niższej sile nabywczej, jest miejsce na 50-60 lokali, to u nas powinno to być co najmniej dwukrotnie więcej — twierdzi członek zarządu AmRestu.
Nie chce jednak deklarować, w jakim czasie sieć podwoi rozmiary. W sumie AmRest wyda w tym roku 330-340 mln zł na nowe otwarcia, co przełoży się na około 100 nowych lokali. Poza Starbucksem spółka ma w swoim portfelu takie marki franczyzowe, jak KFC, Burger King i Pizza Hut oraz marki własne — La Tagliatella i blue frog. W Polsce działa 326 restauracji AmRestu, których sprzedaż przekracza 1,2 mld zł. Firma działa w 11 krajach. © Ⓟ