Przecena akcji AmRestu przekraczała 29 lutego 2024 r. nawet 10 proc. Dzień wcześniej po sesji spółka przekazała raport roczny za 2023 r. Skonsolidowane przychody przekroczyły 2,4 mld EUR. Po wzroście o 14,3 proc. r/r okazały się więc najwyższe w historii firmy. Spółka zanotowała przy tym 50,9 mln EUR zysku wobec 6,6 mln w 2022 r. EBITDA wyniosła 379,2 mln EUR, co oznacza wzrost o 16,3 proc. r/r.
AmRest jest operatorem około 1790 lokali noszących głównie takie szyldy, jak: KFC, Pizza Hut, Burger King czy Starbucks. Do tego dochodzi 398 placówek, dla których jest franczyzodawcą. Rozsiane są po 21 krajach, ale najwięcej jest ich w Polsce, Hiszpanii, we Francji, w Czechach, Niemczech i na Węgrzech.
W wynikach 2023 r. nowością dla inwestorów były rezultaty czwartego kwartału. Firma osiągnęła w nim 628,9 mln EUR przychodów i 96,2 mln EUR EBITDA. To – odpowiednio – 9,2 oraz 17,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
– W 2023 roku obchodziliśmy 30-lecie działalności. Przez ten czas stawaliśmy przed licznymi wyzwaniami, jednak po raz kolejny wyniki potwierdziły siłę i odporność naszego modelu biznesowego – zaznacza Luis Comas, dyrektor generalny AmRestu.
EBITDA czwartego kwartału okazała się jednak ciut niższa od konsensu analityków zebranego przez PAP (99,9 mln EUR). Według Adriana Górniaka, analityka Ipopemy Securities, nie to wywołało jednak gwałtowną przecenę.
– Skonsolidowane przychody i EBITDA nie rozminęły się istotnie z oczekiwaniami. Wnikając głębiej, można powiedzieć, że nasz region wypadł bardzo dobrze. Polska i Czechy poprawiły rentowność. Negatywnie zaskoczyła Europa Zachodnia z wyłączeniem Hiszpanii. W czwartym kwartale 2023 załamała się tendencja odbudowy rentowności biznesu w Niemczech. Bardzo słabo wypadła Francja, gdzie pod presją są zarówno wolumeny sprzedaży, jak też koszty. Jako jedyny rynek wyróżniała się w ten sposób aż tak negatywnie. To moim zdaniem główna przyczyna przeceny akcji – wyjaśnia Adrian Górniak.
Spółka dokonała odpisów na kwotę 41,2 mln EUR, z czego 29,2 mln EUR przypadło na Sushi Shop, sieć, której 80 proc. placówek własnych AmRestu znajduje się we Francji (licząc z obiektami franczyzowymi jest to 73 proc.).