AMS chce wyemitować nowe akcje dla inwestora

Tomasz Furman
opublikowano: 10-05-2002, 00:00

Na dzisiaj zarząd Art Marketing Syndicate zwołał nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy, w trakcie którego ma zostać m.in. podjęta uchwała dotycząca nowej emisji akcji. Spółka chce wyemitować od 750 tys. do 1 mln walorów o wartości nominalnej 2 zł. W związku z planowanym skierowaniem oferty w drodze emisji prywatnej do inwestora kwalifikowanego, dotychczasowi akcjonariusze mają być wyłączeni z prawa poboru. W ocenie władz przedsiębiorstwa, decyzja taka jest podyktowana co najmniej kilkoma czynnikami. Przede wszystkim wynika z nie najlepszej sytuacji na krajowym rynku kapitałowym i stosunkowo niskiego zainteresowania dotychczasowych akcjonariuszy subskrybowaniem akcji nowej emisji.

Poznańskie przedsiębiorstwo dzięki sprzedaży nowych papierów chce pozyskać kilkadziesiąt milionów złotych, które zamierza przeznaczyć na restrukturyzację zadłużenia oraz realizację programu inwestycyjnego. W zakresie ostatniego z wymienionych celów AMS planuje głównie umocnienie swojej pozycji w najbardziej rozwojowej dziedzinie reklamy zewnętrznej, tj. segmencie mebli miejskich. Działania w tym zakresie będą oparte zarówno na kontraktach już wygranych jak i tych, które chce się pozyskać do końca 2002 r.

Jaka dokładnie suma zostanie zebrana w wyniku emisji będzie zależało od złożonych ofert. Dodatkowo, cena emisyjna ma być określona dopiero po przeprowadzeniu bezpośrednich rozmów miedzy zarządem a potencjalnym inwestorem. Oznacza to, że informacja o sumie otrzymanych środków zostanie zapewne podana przed samym rozpoczęciem zapisów.

Dojście emisji akcji do skutku może być jednak mało prawdopodobne. Z tego też powodu zarząd rozważa zarekomendowanie walnemu zgromadzeniu przyjęcie wariantu alternatywnego w postaci subskrypcji obligacji zamiennych na akcje. Instrument ten zyskuje coraz większą popularność, zwłaszcza wśród inwestorów instytucjonalnych, dlatego nie jest wykluczone, że to on zostanie dziś zaakceptowany przez większość akcjonariuszy. Może być tak również dlatego, że obecnie zarząd spółki rozmawia nie tylko z inwestorami branżowymi, ale również finansowymi. Jak informuje prezes zarządu AMS Tomasz Kawka, negocjacje prowadzone są z czterema podmiotami.

Niewiadome związane z pozyskaniem nowego inwestora oraz wcześniejsze nieudane próby przejęcia poznańskiej spółki wywołały istotny spadek zainteresowania giełdowych graczy akcjami przedsiębiorstwa. Kurs AMS przez niemal rok, tj. do połowy marca 2002 r., utrzymywał się na wysokim poziomie przekraczającym 60 zł za walor.

Załamanie notowań przyszło wraz z wygaśnięciem wyłączności na negocjacje dla Agory, przez długi czas uważanej za podmiot mający największe szanse na przejęcie przedsiębiorstwa. Ze względu na niewielką płynność notowanych papierów nie można również wykluczyć, że sprzedającym był jeden z większych akcjonariuszy mniejszościowych, np. fundusz emerytalny. W efekcie wzmożonej podaży w ciągu zaledwie kilku sesji cena papierów spółki spadła poniżej 50 zł.

Do sprzedaży akcji lidera reklamy zewnętrznej poza informacjami o fiasku rozmów z Agorą mogły zachęcać również nie najlepsze dane finansowe. Wprawdzie AMS nie opublikował jeszcze raportu za pierwszy kwartał, jednak z ostatnich danych wynika, że ma on spore problemy z zadłużeniem, na restrukturyzację którego chce zresztą przeznaczyć część środków pozyskanych z nowej emisji.

Na koniec 2001 r. na poziomie grupy kapitałowej zobowiązania ogółem były prawie dwukrotnie wyższe niż kapitały własne. Dodatkowo, spółka zamknęła ubiegły rok skonsolidowaną startą netto wynoszącą 5,1 mln zł. Tymczasem rok wcześniej wygenerowano zysk netto na poziomie 14 mln zł.

Powodów do zadowolenia nie mogą dawać akcjonariuszom również uzyskiwane przychody za sprzedaży. W ciągu roku spadły one o ponad 30 mln zł i osiągnęły wartość 173 mln zł. Jakby tego było mało, istotnie wzrosły należności, co przynajmniej częściowo jest efektem spowolnienia gospodarczego i problemów klientów spółki. By ich przyciągnąć, spółka de facto musi się godzić na ich — finansowanie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Furman

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / AMS chce wyemitować nowe akcje dla inwestora