AMW pozbędzie się mienia za 150 mln zł
8 czerwca Agencja Mienia Wojskowego podpisała porozumienie z Polską Agencją Rozwoju Turystyki. Obydwie organizacje będą współpracowały przy sprzedaży nieruchomości turystycznych, którymi dysponuje AMW. Agencja zobowiązała się w ciągu dwóch miesięcy przeprowadzić analizę swojego mienia pod kątem jego zagospodarowania dla celów turystycznych.
PART to organizacja powołana jeszcze w 1993 roku w celu zakupu i sprzedaży krajowych nieruchomości turystycznych (kapitał akcyjny spółki wynosi 32 mln zł, a 96 proc. udziałów w niej posiada Ministerstwo Skarbu Państwa).
— Naszą misją są inwestycje w krajową turystykę. Jesteśmy też głównym źródłem informacji dla inwestorów krajowych i zagranicznych działających w tej branży —mówi Eugeniusz Aleksandrowicz, prezes PART.
Biznes turystyczny
AMW jest natomiast jednym z ważniejszych krajowych uczestników obrotu nieruchomości, także turystycznych. Co prawda, trudno jest obecnie oszacować dokładną wartość majątku, jakim dysponuje, ale w przybliżeniu jest to około 0,5 mld zł. Wiadomo także, że obiekty turystyczne lub nadające się do zagospodarowania dla tych celów w przyszłości stanowią około 30 proc. całości majątku, czyli warte są w przybliżeniu 150 mln zł.
— Nie wykluczamy możliwości powołania, wspólnie z PART i kontrahentami zagranicznymi, spółek w celu wspólnego zagospodarowania tych terenów — mówi Wiesław Rozbicki, rzecznik prasowy AMW.
AMW chce wykorzystać know- -how PART-u w zakresie inwestowania w turystykę, a PART ma wspomóc agencję w zakresie poszukiwania źródeł finansowania tych inwestycji. Dodatkowo w podpisanym porozumieniu AMW zobowiązała się do przeprowadzenia w ciągu dwóch miesięcy analizy posiadanego mienia pod kątem jego zagospodarowania dla celów turystycznych.
Ponad plan
Już dzisiaj wiadomo jednak, że AMW przekroczy zdecydowanie tegoroczny plan finansowy — zakładano przekazanie około 53 mln zł na potrzeby armii. Od 1 stycznia do końca kwietnia natomiast agencja przekazała już MON ponad 23 mln zł — pieniądze, które idą na restrukturyzację i modernizację armii.
AMW sprzedaje tereny, nieruchomości, zużyty sprzęt wojskowy oraz od tego roku broń i amunicję, ale ani kierunków sprzedaży, ani wielkości obrotu nie ujawnia. Wiadomo jednak, że w przyszłości w AMW myślą o uruchomieniu stałego zagranicznego przedstawicielstwa handlowego.