Amway zamierza zawojować Internet

Karol Wieczorek
opublikowano: 1999-11-16 00:00

Amway zamierza zawojować Internet

Międzynarodowa korporacja otwiera sieciowy sklep

Firma Amway, która uruchomiła sklep internetowy obejmujący swoim zasięgiem USA i Kanadę, zamierza wystartować z podobnym rozwiązaniem w Europie. Najprawdopodobniej w 2001 roku również w Polsce będzie można uczestniczyć w zorganizowanym przez tę firmę „piramidalnym” handlu elektronicznym.

Firma Amway, będąca klasycznym przykładem korporacji marketingu wielopoziomowego, określanego również mianem marketingu sieciowego (w Polsce nazywana często piramidą), rozszerza zakres swojego działania o Internet. Ta organizacja, będąca hybrydą franchisingu i sprzedaży bezpośredniej, jest bowiem pomysłodawcą nowego przedsięwzięcia internetowego o nazwie Quixtar. Jest to sklep internetowy działający, na razie, tylko w USA i Kanadzie, oferujący produkty kilkudziesięciu producentów po konkurencyjnych — zdaniem pomysłodawców — cenach.

Bułka z masłem

Sklep ten trudno byłoby odróżnić od setek podobnych, gdyby nie wprowadzona przez firmę Amway (typowa dla niej, lecz nietypowa dla handlu elektronicznego) forma „przyciągania” klientów. Otóż struktura klientów, mających możliwość dokonywania zakupów, jest zorganizowana dokładnie tak samo jak sieci akwizytorów firmy Amway. Cała różnica polega na tym, że identyfikacją klientów i rozliczeniami zajmuje się system informatyczny. Każda osoba robiąca zakupy w tej placówce posiada swój numer identyfikacyjny, wprowadzany każdorazowo podczas logowania na stronie. Dzięki temu system rozpoznaje charakter użytkownika wraz z jego przywilejami.

— W sklepie mogą robić zakupy wszyscy. Jednak zwykli klienci pozbawiają się możliwości czerpania dodatkowych korzyści z rabatów, przysługujących członkom sieci. Prawo do robienia zakupów z 15-proc. rabatem przysługuje dopiero członkom organizacji. Jednak członkowie ci są swego rodzaju ogniwem pośrednim. Są oni pozbawieni możliwości czerpania korzyści z zaproszonych przez siebie nowych klientów dopóki nie staną się niezależnymi przedsiębiorcami (Independent Business Owner — IBO). Dopiero statut IBO daje prawo dokonywania zakupów z 30 proc. upustem oraz pobieranie wpływów przysługujących z tytułu zakupów zrobionych przez podległych członków organizacji — tłumaczy jeden z akwizytorów firmy Amway.

Świetlana przyszłość

W USA i Kanadzie w firmie Amway zarejestrowanych jest około 5 mln osób. Z kolei w całej Europie zaledwie 500 tys., z czego czynnych handlowców jest co najwyżej 50 proc. W Polsce firma Amway przyznaje się do posiadania sieci dystrybucji złożonej z 40 tys. osób, przy czym zaledwie 30 proc. to członkowie aktywni. Niechętny stosunek do handlu bezpośredniego w większości krajów europejskich oraz nadal niewielki rozwój e-commerce jest przyczyną, dla której uruchomienie europejskiego odpowiednika sklepu Quixtar ma nastąpić w ponad dwa lata od startu tej placówki za oceanem, czyli 1 stycznia 2001 roku.