Analitycy: coraz więcej komputerów w małych firmach

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 12-12-2005, 17:20

Rośnie liczba komputerów w małych firmach, w większości z nich są już sieci i dostęp do internetu, coraz więcej firm korzysta z usług bankowości elektronicznej - wynika z raportu nt. wskaźnika koniunktury informatycznej w małych i średnich przedsiębiorstwach (wskaźnik MSI), udostępnionego w poniedziałek PAP.

Rośnie liczba komputerów w małych firmach, w większości z nich są już sieci i dostęp do internetu, coraz więcej firm korzysta z usług bankowości elektronicznej - wynika z raportu nt. wskaźnika koniunktury informatycznej w małych i średnich przedsiębiorstwach (wskaźnik MSI), udostępnionego w poniedziałek PAP.

    Według badania MSI, w małych firmach analitycznych rośnie liczba komputerów, oprogramowania, peryferiów i sprzętu sieciowego. 64 proc. firm twierdzi, iż tych zasobów informatycznych jest więcej niż rok temu. Największy przyrost notują przy tym firmy handlowe - aż 73,2 proc. z nich uważa, że sprzętu, oprogramowania i peryferiów u nich przybyło; podobnego zdania jest 66,2 proc. firm produkcyjnych.

    Według autorów badania, 54,4 proc. firm posiada ponad 20 komputerów (przed rokiem 44 proc.), a w firmach średnich jest to 80,07 proc. Najwięcej komputerów mają firmy handlowe - 66,1 proc. posiada powyżej 20, najmniej usługowe - powyżej 20 komputerów posiada 45,6 proc. tych firm.

    Poprawił się też wskaźnik liczby komputerów w firmach małych. Najwięcej ich przybyło w firmach produkcyjnych, gdzie od 6 do 20 komputerów posiada już 58,3 proc. z nich (rok temu było to 25 proc.).

    Firmy posiadają też zwykle własną sieć. W firmach małych tylko 10,7 proc. ankietowanych nie ma rozwiązań sieciowych, zaś w firmach średnich - niecały 1 proc. Dominuje sieć lokalna - posiada ją ogółem 94,81 proc. firm, przy czym coraz więcej firm zaczyna instalować sieci hybrydowe, tj. zarówno lokalne, jak i bezprzewodowe Wi-Fi.

    Lepiej jest też z dostępem do internetu. W 2004 r. dostęp wąskopasmowy, czyli modemowy miało 76,1 proc. firm, a szerokopasmowy - 28,3 proc. W tym roku dostęp szerokopasmowy posiada już 78,27 proc. firm, zaś z połączenia z internetem przez modem korzysta jeszcze 20,58 proc. przedsiębiorców.

    Mimo ogólnie słabego stanu elektronizacji gospodarki, widoczny jest także w firmach wzrost zastosowań bankowości elektronicznej. Ogółem 69,04 proc. firm stosuje bankowość internetową i rozwiązania podobne (np. homebanking) - rok temu było to 56 proc. Analitycy zwracają przy tym uwagę, że bankowość elektroniczną szybciej adaptują firmy małe - w 2005 r. rozwiązania te posiadało 73,36 proc. firm małych, a rok temu 47,7 proc.; wśród firmśrednich odsetek ten wynosi 65,22 proc. (rok temu 64,3 proc.).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    Z badań MSI wynika też, że spadł wskaźnik dostępności usług i produktów telekomunikacyjnych i informatycznych. W przypadku usług informatycznych 38,85 proc. małych i średnich firm twierdzi, iż są one lepiej dostępne niż rok temu (wtedy sądziło tak 45,19 proc.) Tylko 37,3 proc. małych firm uważa, że są one bardziej dostępne (rok temu było to 48,5 proc.).

    W przypadku ocen dostępności usług telekomunikacyjnych, łącznie o 8 pkt proc. spadła liczba firm, które uważają, iż są one bardziej dostępne niż rok temu (z 48,08 proc. w zeszłym roku do 40,77 proc. w roku obecnym). Najgorzej o ich dostępności wyrażają się firmy średnie  - procent firm uważających, iż są one łatwiej dostępne spadł z 48,84 proc. w 2004 r. do 38,93 proc. w listopadzie 2005 r.

    Małe i średnie firmy uważają przy tym w większości, że nie da się do końca przełożyć inwestycji w firmową informatykę na przychody i zmniejszenie kosztów. W badaniu MSI, firm, które sądzą iż nie mają one bezpośredniego wpływu na te parametry - ani złego ani dobrego - było najwięcej, bo 64,88 proc., co oznacza wzrost o 20 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Pozytywny wpływ na przychody firmy i jej koszty widzi za to dokładnie ta sama liczba firm co rok temu - 24 proc.

    Mimo tego, firmy chcą kupować sprzęt komputerowy. Jak wynika z badania, w najbliższym czasie zakupią średnio 3 komputery (średnie firmy planują zakup 4 jednostek, a małe - jednej).

    Badanie wskaźnika MSI jest badaniem cyklicznym. Obecna 9 edycja została opracowana przez firmę analityczną IDG, warszawską SGH i niezależnych analityków na próbie 520 firm małych i średnich całej Polski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane