Angielski w biznesie inaczej

MARIUSZ GOMUŁA
17-06-2013, 00:00

W ostatnich latach szkoły językowe, które były głównymi dostawcami zajęć dla biznesu, napotykają mocną konkurencję firm szkoleniowych, które oferują usługi językowe precyzyjnie dostosowane do potrzeb klienta korporacyjnego.

Często zatrudniają wysoko wykwalifikowanych trenerów i coachów, oferując nie tyle same kursy językowe, ile szkolenia biznesowe w językach obcych.

Przeważająca część ich oferty to zajęcia z komunikacji w biznesie i warsztaty z umiejętności prezentacji, negocjacji, korespondencji biznesowej czy komunikacji międzykulturowej. Takie moduły zyskują coraz większe zainteresowanie osób na wysokich stanowiskach (około 30 proc. szkoleń językowych dla biznesu). W związku z tymi zmianami rysuje się kilka istotnych kierunków rozwoju szkoleń i ewolucji instytucji szkoleniowych.

Po pierwsze, kursy stacjonarne są wypierane przez zajęcia w siedzibie klienta, szczególnie w segmencie klientów korporacyjnych. Po drugie — podręczniki do nauki języków są zastępowane przez autorskie materiały dostosowane do potrzeb klienta. Metodyka szkoleń językowych dla biznesu opiera się nie tyle na określonym sposobie nauczania, ile na ciągłym rozwijaniu i dostosowywaniu form nauki do potrzeb kursantów. Uczestnicy zdobywają umiejętności i narzędzia językowe, pracując nad sprawnością komunikowania, motywacją do nauki oraz kontekstem społecznym i kulturowym języka, tzn. tworzeniem, nadawaniem, odbieraniem i interpretowaniem komunikatów przez przedstawicieli odmiennych kultur.

Po trzecie — upowszechnia się e-learning i blended learning, czyli połączenia elektronicznych i bezpośrednich metod nauczania. Zainteresowanie szkoleniami on-line rośnie ze względu na ich relatywnie niskie koszty, szeroki zasięg i dostępność rozwiązań technicznych.

Po czwarte — lektor przechodzi od roli typowego nauczyciela do roli trenera. Wiąże się to z koniecznością interdyscyplinarnego podejścia do nauczania języków i umiejętnego wykorzystywania kompetencji trenera, a nawet coacha. Wszystkie te zmiany sprawiają, że rośnie popyt menedżerów średniego i wyższego szczebla, a także wyspecjalizowanych grup pracowników na kursy językowe.

MARIUSZ GOMUŁA

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARIUSZ GOMUŁA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Angielski w biznesie inaczej