ANIMEX WSPOMOŻE UPADAJĄCY ZAKŁAD

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 10-11-2000, 00:00

ANIMEX WSPOMOŻE UPADAJĄCY ZAKŁAD

Na razie nie widać pozytywnych efektów restrukturyzacji

NWZA Zakładów Mięsnych Przylep, spółki postawionej w stan likwidacji, zdecydowało o emisji nowych akcji, które obejmie kontrolujący ten zakład Animex. Próby uzdrowienia w tej formie warszawskiego holdingu zaskoczyły anali- tyków.

Animex, a raczej jego główny inwestor, którym jest amerykański Smithfield Foods, w tym roku energicznie zabrał się za porządki w zakładach należących do warszawskiej spółki.

Otwarta furtka

Ostatnio zdecydowano się na podniesienie kapitału akcyjnego o 14 mln zł w ZM Przylep. Podwyższenie ma nastąpić poprzez niepubliczną emisję 7 909 605 akcji zwykłych imiennych serii D, wartości 1,77 zł każda. Wszystkie akcje obejmuje Animex. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby wcześniej nie zdecydowano się na postawienie w stan likwidacji ZM Przylep.

— Podnoszenie kapitału w spółce, która jest w stanie likwidacji, to jedynie dokładanie pracy syndykowi — uważa Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao SA.

Według przedstawicieli Animexu, w niczym to nie zmienia faktu, że spółka będzie likwidowana. Dokapitalizowanie zakładu ma zapewnić pozostawienie go w takim stanie, by w momencie nadejścia sprzyjających warunków produkcja została wznowiona.

Bez pomysłu

Analitycy nie ukrywają, że Smithfield Foods od momentu wejścia do struktur Animexu próbuje bezskutecznie wyprowadzić przejęte zakłady na prostą. Jednak na razie brakuje wymiernych efektów. W opinii fachowców rynku mięsa, Amerykanie nie ustrzegli się też błędów, a przenoszenie wzorców zarządzania ze Stanów Zjednoczonych nie do końca sprawdza się w naszej rzeczywistości.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Przede wszystkim Amerykanie muszą mieć pomysł, w jakim kształcie i jak ma działać warszawski holding. To, co w tej chwili robi Animex, raczej nie wygląda na konsekwentne realizowanie strategii. Bardziej przypomina chaotyczne ruchy. Uważam, że same środki, jakie spółka dostaje na restrukturyzację, to nie wszystko. Trzeba jeszcze umieć je spożytkować — uważa Bogna Sikorska.

Czas na redukcje

Z pewnością spółka dysponuje dużym zapleczem finansowym, za którym stoi amerykański gigant. Smithfield Foods obiecał, że na restrukturyzację wyłoży co najmniej 50 mln USD, a porządki w obrębie całej warszawskiej grupy powinien sfinalizować pod koniec 2001 roku. Proces uzdrawiania zakładów rozpoczęto od zwiększania w nich środków na kapitał obrotowy, a ma zakończyć się na inwestycjach związanych z udoskonalaniem produkcji. Jednak restrukturyzacja nie tylko wiąże się z procesami inwestycyjnymi. To również, a może przede wszystkim, redukowanie kosztów. Z tym wiążą się redukcje zatrudnienia. Dla przykładu — w zakładach w Rawie Mazowieckiej, którym groziło bankructwo, z około 900 osób zatrudnionych pozostanie jedynie 50. Jednak właściciele spółki nie przekreślają jej pozycji na mapie polskich zakładów mięsnych, tak zresztą jak ZM Przylep.

W ocenie specjalistów, restrukturyzacja prowadzona przez Animex nie skończy się tylko na radykalnym cięciu kosztów. Możemy spodziewać się zamykania poszczególnych zakładów. Takim kandydatem jest właśnie ZM Przylep.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane