Antyterrorystyczny skaner

Transport morski

Amerykanie chcą prześwietlać kontenery przypływające do ich portów. Wszystkie. To na razie tylko pomysł federalnych służb USA. Chęć skanowania wszystkich kontenerów rozładowywanych we wszystkich portach USA ma wynikać z potencjalnego, ale wysokiego zagrożenia przemytem materiałów radioaktywnych i ładunków wybuchowych przeznaczonych dla terrorystów.

Jednak według przedstawicieli służb celnych USA skanowanie wszystkich kontenerów jest niecelowe, a może grozić zakłóceniami w handlu zagranicznym i spowodować straty finansowe. Według ich opinii urządzeniami do prześwietlania promieniami gamma i rentgenowskimi można sprawdzić tylko 4,1 proc. z milionów kontenerów, które co roku trafiają do amerykańskich portów. Zarazem, według szacunków, zagrożenie dla bezpieczeństwa mogą stanowić przesyłki w około 19 proc. kontenerów. Prawdopodobnie sprawa zostanie przesunięta do rozstrzygnięcia po wyborach prezydenckich.

Ze względu jednak na to, że zagrożenie terrorystyczne rośnie również w Europie, nie bez podstaw jest pytanie o podobne pomysły na starym kontynencie. Jeszcze takich nie ma, ale gdyby się pojawiły, to ich realizacja mogłaby być niewykonalna bez poważnych perturbacji w łańcuchach dostaw i bez wielomilionowych inwestycji.

— Przy zastosowaniu dzisiejszych metod  skanowania wdrożenie takiego pomysłu wydaje się mało prawdopodobne. Obecnie kontenery są transportowane do skanera ustawionego na terenie portu, co wymaga czasu i pracy wielu ludzi. W portach nie ma miejsca na dodatkowe skanery, a konieczność prześwietlania każdego kontenera mogłaby sparaliżować porty — uważa Piotr Kozłowski, dyrektor biznesu oceanicznego w DB Schenker Logistics.

Być może skanowanie na tak dużą skalę stałoby się możliwe, gdyby np. odbywało się poza portami lub gdyby skanery ustawiono wzdłuż drogi wyjazdowej. Przedstawiciele terminali kontenerowych w Polsce uważają, że amerykański pomysł jest „nie do zrealizowania” w Europie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Antyterrorystyczny skaner