AOL I TIME WARNER CZEKAJĄ NA FUZJĘ

Kozmana Magdalena
20-06-2000, 00:00

AOL I TIME WARNER CZEKAJĄ NA FUZJĘ

Decyzja Komisji Europejskiej wpłynie na notowania TMT

Komisja Europejska nie może na razie wydać zgody na połączenie America Online i Time Warner. Konsekwencje fuzji wymagają bowiem dodatkowego zbadania.

Wczoraj Komisja Europejska zdecydowała, że nie może na razie wydać zgody na połączenie internetowego giganta America Online i koncernu muzycznego Time Warner, gdyż sprawa ta wymaga dalszego zbadania. Dochodzenie, które ma ujawnić wszystkie konsekwencje fuzji dla rynku europejskiego, potrwa około cztery miesiące.

Niepokój antymonopolowych władz budzi powiązanie muzyki z Internetem. Dodatkowo KE jest zaniepokojona zawartą niedawno przez AOL umową z niemieckim Bertelsmannem. Może ona spowodować, że Amerykanie będą wyznaczali standardy technologiczne dla dostarczania muzyki przez Internet. KE obawia się, że AOL może zdobyć na europejskim rynku internetowym jeszcze mocniejszą pozycję niż w USA.

W ubiegłym tygodniu podobną decyzję podjęła w przypadku planowanego joint venture brytyjskiej grupy muzycznej EMI i Time Warner. Inwestorzy spekulują, że w ciągu czterech miesięcy może pojawić się nowy kandydat do kupna EMI. Podobny scenariusz można sobie wyobrazić także w przypadku AOL. Z pewnością powstanie nowa konkurencja w postaci medialno-telekomunikacyjnego giganta Vivendi-Seagram. W dodatku będzie to grupa o wiele bardziej spójna niż AOL-Time Warner. Ogłoszona na początku stycznia fuzja, której wartość ocenia się na 183 mld USD (805 mld zł), spowodowała ogromną modę na spółki internetowe. Minęła ona dopiero po trzech miesiącach. Obecna decyzja KE dodatkowo może zniechęcić inwestorów do kupowania akcji spółek TMT.

Kolejne emocje czekają AOL w piątek, kiedy akcjonariusze będą głosowali nad fuzją z Time Warner. W przypadku AOL drobni akcjonariusze posiadają ponad połowę akcji spółki będących w obiegu. Trudno zatem przewidzieć, jaki będzie ostateczny wynik głosowania. Zazwyczaj w spółkach technologicznych inwestorzy instytucjonalni kontrolują 55-75 proc. głosów.

W tej sytuacji, spodziewając się dodatkowo negatywnej decyzji antymonopolowych władz europejskich, AOL rozpoczął silny lobbing na rzecz połączenia z Time Warner. Spółka wysłała ponad 3 mln broszurek przedstawiających królika Bugsa z logo AOL. Pracownicy koncernu dostali już pocztą elektroniczną podziękowania za poparcie dla fuzji. Pracują także telefonistki, które będą telefonicznie namawiały akcjonariuszy do głosowania w piątek na tak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kozmana Magdalena

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / AOL I TIME WARNER CZEKAJĄ NA FUZJĘ