Apetyt eCarda na przejęcia

Po zakupie eCarda i Dotpaya Private Equity Managers zapowiada dalsze przejęcia w Polsce i Europie Środkowej.

Na rynku płatności internetowych powstaje silny gracz z kompetencjami wykraczającymi poza e-commerce. Liderem jest tu PayU, z grupy Allegro, a wiceliderem Przelewy24. Po połączeniu eCarda i Dotpaya, spółek kupionych w ostatnich kilkunastu miesiącach przez Private Equity Managers (PEM), powstanie trzeci co do wielkości operator płatności. Przejmującym, ze względów prawnych, jest pierwszy z agentów. Fuzja ma zostać zakończona w pierwszym kwartale przyszłego roku. Obydwaj agenci działają głównie w sieci, ale każdy ma inny model biznesowy. eCard to zawodnik numer 2 na rynku internetowych płatności kartowych, posiadający również sieć terminali naziemnych. Dotpay natomiast jest mocny w obsłudze błyskawicznych przelewów typu pay-by-link z 15-procnetowym udziałem w rynku. Fuzja oznacza zatem połączenie dość komplementarnych biznesów, do których mają zostać dodane nowe produkty. Łukasz Wierdak, dyrektor inwestycyjny PEM, mówi, że spółka sięgnie po rozwiązania stosowane już za granicą. Na razie nie chce ich ujawniać. Wiadomo tylko tyle, że wkrótce w ofercie pojawi się usługa przechowywania danych teleadresowych i płatniczych klienta kupującego w sieci, dzięki czemu nie musi on po każdej transakcji podawać adresu odbioru towaru i np. karty płatniczej. Takie rozwiązanie oferuje już na rynku PayU. eCard-Dotpay przymierza się też do zaoferowania pożyczek dla swoich merchantów, bo — jak wyjaśnia Cezary Smorszczewski, prezes PEM — jest to segment dość niechętnie kredytowany przez banki, natomiast agent rozliczeniowy, mając wiedzę o przepływach swojego klienta, może właściwie oszacować standing finansowy i ryzyko kredytowe internetowego sprzedawcy. Łukasz Wierdak wskazuje na szwedzką Klarnę, oferującą podobne rozwiązania na rynku skandynawskim i w Niemczech, gdzie działa za pośrednictwem firmy Sofort. Ma ona swoje przedstawicielstwo również w Polsce, ale jej model biznesowy (chodzi o system screen scraping) jest krytykowany przez nadzór.Być może firmom eCard i Dotpay jako krajowym instytucjom płatniczym, podlegającym nadzorowi, łatwiej będzie wejść w ten rynek. Ścieżka rozwoju połączonej spółki zakłada wzrost organiczny oraz akwizycje w Polsce i w Europie Środkowej w ciągu najbliższych dwóch lat. PEM zakłada wyjście z inwestycji w 2018 r. — Rynek nie jest wysycony, przeciwnie — bardzo mocno rośnie. Ponadto jest to też rynek gorący, o którym dużo się mówi i który przyciąga inwestorów. To dobrze — twierdzi Cezary Smorszczewski. Zwraca uwagę, że spośród 45 fintechowych unicornów, czyli spółek o ewaluacji powyżej 1 mld USD, 15 to firmy z segmentu płatności. W ubiegłym roku fundusze inwestycyjne zainwestowały w spółki technologiczne 23,7 mld USD, a w pierwszym kwartale tego roku 6,4 mld USD. Oprócz dwóch agentów rozliczeniowych PEM ma w portfelu udziały w kilku firmach obsługujących płatności, m.in. Azimo (transfery międzynarodowe), iZettle (mPOS-y). © Ⓟ

PODWOJENIE OBROTÓW: Cezary Smorszczewski, prezes PEM, ocenia, że wartość handlu internetowego w Polsce wzrośnie z 35,6 w tym roku do 63 mld zł w 2020 r. [FOT. WM]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Apetyt eCarda na przejęcia