Aport prawa ochronnego na znak

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 06-06-2019, 22:00

W czasach gdy logo firmy jest warte dużo lub bardzo dużo, a renoma marki jest podstawą jej wyceny, warto rozważyć możliwość przeniesienia prawa ochronnego na znak towarowy na inną firmę.

DR JĘDRZEJ JAKUBOWSKI, adwokat, wspólnik, Głowacki i Wspólnicy

ANNA ADAMEK, radca prawny, Głowacki i Wspólnicy

Wniesienie prawa ochronnego do znaku towarowego aportem do spółki jest często rozważaną czynnością. Ma to związek w szczególności z przypadkami, gdy znak wytworzony został przez przedsiębiorcę rozpoczynającego działalność, która na skutek późniejszego jej rozwoju wymaga zmiany formy prawnej jej prowadzenia. W razie wyboru przez przedsiębiorcę formy prowadzenia dalszego biznesu w formie spółki osobowej lub kapitałowej, przy czym w odniesieniu do spółek kapitałowych — z wyłączeniem przypadku, gdy przekształci swoją działalność w trybie art. 584[1] i kolejnych Kodeksu spółek handlowych — konieczne będzie dokonanie stosowanej czynności aportowej. Wniesienie wkładu niepieniężnego wywoła określone konsekwencje podatkowe.

Aport do spółki kapitałowej dla wspólnika oznaczać będzie przychód w wysokości wartości tego wkładu określonego w umowie spółki lub jej statucie. Aby uniknąć szacowania, przychód będzie musiał odpowiadać wartości rynkowej znaku towarowego (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Dla spółki z kolei aport w postaci praw do znaku będzie oznaczał możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Z kolei aport praw do znaku towarowego do spółki osobowej (z wyłączeniem spółki komandytowo-akcyjnej) nie będzie oznaczał powstania przychodu po stronie wnoszącego wspólnika. Natomiast sama spółka osobowa — jako transparentna podatkowo — nie rozliczy kosztu podatkowego, ale nic straconego: na podstawie art. 22 b ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT w zw. z art. 8 ust. 1 tej ustawy odpisy amortyzacyjne mogą zostać zakwalifikowane na poziomie wspólników spółki jako koszty uzyskania przychodów.

Wniesienie prawa ochronnego do znaku towarowego jako aportu wymaga dwóch czynności. Po pierwsze: zawarcia pisemnej umowy w tej sprawie (tzw. umowa aportowa), po drugie zgłoszenia przeniesienia prawa ochronnego do urzędu patentowego. Przed urzędem należy wykazać, że umowa została zawarta, co w praktyce sprowadza się do przesłania jej egzemplarza.

Ponieważ zasadniczo prawie wszystkie znaki słowno-graficzne (logo) oraz niektóre słowne (finezyjne nazwy) stanowią jednocześnie utwór w rozumieniu prawa autorskiego, jako taki objęte są także ochroną prawnoautorską. Zatem aby przenieść komplet praw do korzystania ze znaku towarowego, konieczne jest również przeniesienie autorskich praw majątkowych do znaku. W tym przypadku również wymagana jest umowa pisemna, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby w umowie o przeniesienie prawa ochronnego zawrzeć dodatkową klauzulę dotyczącą praw autorskich, w której m.in. konieczne jest określenie tzw. pól eksploatacji, czyli sposobu korzystania z utworu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał zewnętrzny

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu