Apsys cierpliwie czeka na zielone światło

Agnieszka Janas
opublikowano: 12-12-2006, 00:00

Inwestorzy nie budują już tylko powierzchni handlowych. Tworzą całe dzielnice miast. Na przykład w Katowicach TriGranit, a Apsys w Poznaniu.

Ponad dwa lata ciągnie się administracyjny proces uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, na którym francuski deweloper Apsys chce wybudować w Poznaniu centrum handlowe Łacina.

Walka o plan

Wszystko zaczęło się pomyślnie dla dewelopera. 14 września 2004 r. Rada Miasta Poznania podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) dla terenu inwe- stycji. Przyjęła go 29 sierpnia 2006 r. I gdy wszystko wskazywało na szybkie zakończenie procedur administracyjnych — 3 października wojewoda go odrzucił, zarzucając wiele nieprawidłowości. Miasto nie chciało się zgodzić z tą decyzją i 2 listopada złożyło skargę na decyzję wojewody wraz z uzasadnieniem stanowiska. Wojewoda uzasadnienia nie uznał. Następnym krokiem było więc skierowanie sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA). W terminie do 30 dni od otrzymania dokumentacji — czyli w najbliżsym czasie — WSA wyznaczy termin sprawy.

— Przy założeniu, że sprawa zostanie rozpatrzona na korzyść miasta, pozwolenie na budo- wę powinniśmy otrzymać latem 2007 r. To pozwoliłoby nam na otwarcie centrum w 2009 r. — zapewnia Aleksandra Wasilewska z Apsys Polska.

Koszt projektu szacowany jest na 200 mln EUR. Realizacja centrum to niejedyna inwestycja Francuzów na tym terenie. Zobowiązali się, że w ramach współpracy z miastem pokryją także 60 proc. kosztów modernizacji i budowy nowych dróg wokół obiektu, w tym budowy podziemnych przejść dla pieszych z windami i rampami dla niepełnosprawnych.

Szukanie najemców

Deweloper musi zatem uzbroić się w cierpliwość. Czekając na wyrok WSA, nie zasypia gruszek w popiele i prowadzi prace związane z komercjalizacją obiektu.

— W ubiegłym tygodniu dział handlowy Apsys Polska podpisał 12 umów najmu z grupą NFI Empik Media & Fashion. W skład podpisanego pakietu umów wchodzą m.in. następujące marki: Empik, Smyk, Palmers, Wallis, Aldo, Esprit, Spring. Podpisane umowy jasno wyznaczają profil galerii handlowej, skupiony wokół mody reprezentowanej przez silne i popularne w Polsce marki — twierdzi Aleksandra Wasilewska.

Całkowita powierzchnia wspomnianych sklepów wynosi 4 tys. mkw. Wszystkie wymienione marki zostaną zlokalizowane w Alei Mody, części obiektu, gdzie skupione będą sklepy z markową odzieżą. Wśród najemców obiektu znajdują się również: Carrefour, Multikino, New Yorker, CCC, Quazi i KappAhl.

Dzielnica miasta

Centrum handlowe Łacina będzie miało 85 tys. mkw. powierzchni handlowej. Znajdzie się na niej Aleja Mody z 230 butikami marek krajowych i zagranicznych, 30 średniej wielkości sklepów z sektorów: moda, uroda, dekoracja wnętrz i budowlanka, sport, gry, multimedia oraz hipermarket spożywczy i rozbudowana część gastronomiczna. Ofertę rozrywkową zapewni Multikino z 14 salami i część rekreacyjna z centrum fitness. Jednak to nie wszystko. Ambicją dewelopera jest stworzenie w tej części Poznania nowej dzielnicy miasta. Dlatego w skład Łaciny wejdzie także powierzchni biurowa (10 tys. mkw.), trzygwiazdkowy hotel ze 150 pokojami oraz osiedle mieszkaniowe.

Przedstawicielka Apsys podkreśla znaczenie architektury obiektu dla jego prawidłowego funkcjonowania i spełniania wyznaczonej roli. Projektanci z francuskiej pracowni Valode et Pstre opracowali budynek, którego bryła ma zintegrować się z otoczeniem. Architektura wewnętrznego pasażu handlowego (wspomnianej Alei Mody) wzoruje się na miejskiej ulicy. Pasaż ten, o szerokości 20 m, będzie przecinał budynek po najdłuższej przekątnej, od strony dzielnicy Rataje aż do przystanku tramwajowego przy ul. Kórnickiej. Jego skala i proporcje odpowiadają wielkością dużych ulic handlowych, charakterystycznych dla większości miast europejskich.

Aleja będzie otwarta do późnych godzin wieczornych, oferując oprócz mody także restauracje i kawiarnie.

— Moim zdaniem, ma ona wszelkie szanse stać się miejscem nie tylko zakupów, ale także spędzania wolnego czasu mieszkańców prawobrzeżnego Poznania. Będzie odtwarzała klimat życia miejskiej ulicy handlowej — zachwala przedstawicielka Apsys.

Konkurencja nie śpi

Interesujący dla deweloperów rynek poznański przeżywa prawdziwe ożywienie, jeśli chodzi o inwestycje w powierzchnię handlową. Łacina to niejedyny wielofunkcyjny projekt. W trakcie budowy jest Malta, obiekt budowany przez hiszpańskiego dewelopera Nein-ver nad jeziorem Malta.

Także Echo Investment szykuje się do rozpoczęcia na wiosnę prac budowlanych przy galerii Metropolis. Centrum będzie miało 120 tys. mkw. powierzchni całkowitej. Powstanie tu 200 butików, siedmiosalowe kino, kręgielnia, plac zabaw dla dzieci. Deweloper przewiduje, że odda obiekt do użytku na przełomie 2007 i 2008 r. Wartość inwestycji szacowana jest na 100 mln EUR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu