Asbis podwoił zyski

opublikowano: 07-11-2018, 22:00

Spółka niedługo będzie miała 25 sklepów ze sprzętem Apple’a. Uruchomi także kolejną markę własną.

Asbis, dystrybutor IT, miał bardzo udany III kw. Zysk netto wzrósł o 100 proc. r/r — do 4,2 mln USD, przy wzroście przychodów o 43 proc. — do 532 mln USD. Największy wzrost sprzedaży grupa zanotowała w smartfonach, których sprzedaż wyniosła 219 mln USD, podwajając się wobec analogicznego okresu 2017 r. To głównie zasługa sprzedaży iPhone’ów. Biznes z Apple’em jest dla Asbisu coraz ważniejszy i odpowiada za około 40 proc. przychodów. Dystrybutor ma umowy na wyłączność dystrybucyjną produktów amerykańskiego giganta na 11 rynkach. Odstępstwa od tej reguły dotyczą tylko operatorów telekomunikacyjnych. W ostatnim czasie współpraca partnerów poszła jeszcze dalej, gdyż Asbis zaczął otwierać sklepy z asortymentem Apple’a. Obecnie ma 15 sklepów w krajach byłego ZSRR, w tym w Kazachstanie, Azerbejdżanie, na Ukrainie i na Białorusi. To dość nietypowa działalność dla dystrybutora, który prowadził do tej pory głównie biznes B2B.

— Nie konkurujemy ze swoimi klientami np. sieciami handlowymi, które prowadzą po kilkaset sklepów. Nasze sklepy to bardziej showroomy, gdzie klient może oglądać towar i się z nim zapoznać. Takie było oczekiwanie naszego partnera i gdyby nie my, to zrobiłby to ktoś inny. Wszystkie sklepy są już zyskowne — mówi Constantinos Tziamalis, szef relacji inwestorskich Abisu.

Apple wziął na siebie umeblowanie placówek i zapewnia część personelu. Do końca II kw. 2019 r. Asbis będzie miał 25 takich sklepów i na tym planuje poprzestać. Wysoka sprzeda iPphone’ów w krajach byłego ZSRR przekłada się na geograficzną strukturę sprzedaży. W III kw. przychody na tych rynkach wyniosły blisko 270 mln USD i były r/r wyższe o 52 proc. Na drugim miejscu znalazła się środkowo-wschodnia Europa, gdzie sprzedaż wzrosła o 13 proc. — do 147 mln USD. Wzrost był napędzany przez Słowację, gdzie Asbis uczestniczył w przetargach na budowę centrów danych.

Spółka, która niedawno podwyższyła prognozę na 2018 r., spodziewa się bardzo udanego IV kw. Oczekuje wyższej niż w III kw. marży brutto na sprzedaży oraz dodatnich przepływów operacyjnych. W całym roku chce wypracować dodatnią gotówkę z działalności operacyjnej.

Wśród czynników, które wpłyną na wyniki IV kw. jest wzrost sprzedaży marek własnych. Spółka planuje w tym czasie rozpocząć sprzedaż rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa pod nową marką Perenio oraz poszerzyć ofertę konsumencką marek Prestigio i Canyon.

Marki własne odpowiadają obecnie za około 8 proc. zysku brutto Asbisu i 6 proc. przychodów. Dystrybutor planuje uruchomić czwartą markę własną. Ma być związana z serwerami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Asbis podwoił zyski