Czytasz dzięki

Asseco idzie na rekord

opublikowano: 21-11-2019, 22:00

Grupa ma szansę na 10 mld zł przychodów i 1 mld zł zysku operacyjnego. Do wyników dużo dokładają spółki zagraniczne.

Grupa Asseco miała udany trzeci kwartał. Przychody i zysk operacyjny wzrosły dwucyfrowo, przekraczając oczekiwania rynku. Zysk był nieznacznie wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o 9 proc. powyżej oczekiwań.

Trzy silniki

Grupa zawdzięcza poprawę to głównie dobrym rezultatom Asseco South Eastern Europe, Asseco Central Europe i Formuli, czyli spółek zagranicznych. Portfel zamówień ma wartość 10,06 mld zł, co oznacza, że rok może się zakończyć rekordową sprzedażą.

— Liczymy, że po raz pierwszy w historii zakończymy rok z dziesiątką z przodu — mówi Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland.

W ciągu trzech kwartałów grupa miała 7,73 mld zł przychodów, 715 mln zł zysku operacyjnego i 238 mln zł zysku netto. W ocenie analityków w czwartym kwartale powinna kontynuować wcześniejsze trendy, a motorem wzrostu powinny pozostać spółki zagraniczne.

— W całym roku spodziewam się ponad 10 mld zł przychodów i około 1 mld zł zysku operacyjnego. Zysk netto powinien być porównywalny z uzyskanym przed rokiem lub nieco niższy. Z perspektywy oczekiwań sprzed roku to dobry rezultat, gdyż spodziewałem się, że znacząco pogarszające się wyniki spółki matki spowodują spadek zysku grupy — mówi Sobiesław Pająk, analityk DM BOŚ.

Po trzech kwartałach przychody spółki matki spadły do 597 mln zł z 642 mln zł, a zysk operacyjny — do 89 mln zł z 137 mln zł. Spadek jest spowodowany m.in. wysoką bazą z ubiegłego roku, wynikającą z aktualizacji oprogramowania na potrzeby nowych regulacji w sektorze bankowym, oraz utratą kontraktu w ZUS.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Poprawa w kraju

Sytuacja w kraju ma się jednak poprawić. Portfel zamówień polskiego segmentu na kolejnych dwanaście miesięcy jest o 7 proc. grubszy r/r. Spółka matka zdobyła ostatnio wiele kontraktów w segmencie publicznym, niedługo powinny być widoczne w wynikach. Asseco obserwuje wzrost zamówień na rynku oprogramowania dla sektora ochrony zdrowia. W ciągu trzech kwartałów 2019 r. grupa wygrała łącznie 133 przetargi o łącznej wartości blisko 60 mln zł. Odnowiła też kontrakt z NFZ o szacunkowej wartości 27- -30 mln zł rocznie. Krzysztof Groyecki, wiceprezes Asseco, uważa, że dzięki cyfryzacji kolejnych obszarów medyczny segment biznesu będzie zyskiwał na znaczeniu.

— IT w służbie zdrowia stało się modne, ale też zostało zauważone politycznie, więc jego znaczenie będzie rosło — stwierdził Krzysztof Groyecki.

Czy po rekordowym roku informatyczna spółka pokusi się o rekordową dywidendę? Zarząd Asseco na razie nie zajmuje stanowiska w tej kwestii. W ocenie analityków przyrost dywidend ze spółek zależnych może nie być tak duży, żeby zasypać spadek wyniku spółki matki.

— Utrzymanie wypłaty na poziomie z 2019 r. będzie prawdopodobnie wymagało pewnego uszczuplenia poduszki gotówkowej spółki matki. Wydaje mi się jednak, że zarząd będzie chciał to zrobić — uważa Sobiesław Pajak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane