Asseco, które szacuje, że ze swoim rozwiązaniem AUMS jest w Polsce liderem w systemach dla energetyki oraz gazownictwa, umacnia się w tych segmentach także na rynku globalnym. Za blisko 5 mln EUR nabyło 51 proc. udziałów w hiszpańskiej spółce Tecsisa, która dostarcza rozwiązania IT dla sektora energetycznego. Wartość transakcji może wzrosnąć maksymalnie do 7,96 mln EUR w zależności od wyników w kolejnych latach. Poza Hiszpanią spółka ta działa w Meksyku, Gwatemali, Peru i Argentynie. Prowadzi też zaawansowane rozmowy zmierzające do wejścia na kolejne rynki - m.in. do Portugalii, Chile, Panamy, Kolumbii oraz USA, Australii i RPA. Tecsisa tworzy oprogramowanie dla producentów oraz sprzedawców energii elektrycznej. Asseco spodziewa się, że dzięki przejęciu wzmocni międzynarodową pozycję w sektorze utility.

- Dzięki dołączeniu Tecsisy, grupa poszerzy swoje portfolio produktowe o natywne rozwiązanie chmurowe, które będzie rozwijane wspólnie z hiszpańskim zespołem. Docelowo chcemy stworzyć system, działający w oparciu o najlepsze funkcjonalności AUMS i Kommodo (rozwiązania Asseco i Tecsisy – red.). Po akwizycji będziemy razem z Tecsisą zarządzać ponad 40 mln punktów poboru energii elektrycznej i gazu na świecie – mówi Paweł Piwowar, wiceprezes Asseco Poland.
Tecsisa zamknęła ubiegły rok z 2,4 mln EUR sprzedaży i 0,65 mln EUR zysku netto. Flagowy produkt hiszpańskiej spółki działa m.in. we włoskiej grupie energetycznej Enel i został wdrożony w kilkunastu krajach. Rozwiązanie jest dostępne w modelu Software as a Service.
Asseco, którego systemy billingowe funkcjonują m.in. w Tauronie czy Enei, podpisało w środę wartą 46,5 mln zł brutto umowę z firmą PGNiG Obrót Detaliczny na zbudowanie i wdrożenie Centralnego Systemu Bilingowego (CSB). Będzie to największe historycznie wdrożenie przez Asseco systemu bilingowego w branży energetycznej i jeden z największych tego typu projektów realizowanych w branży energetycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. PGNiG szacuje, że z nowego rozwiązania skorzysta blisko 7 mln odbiorców gazu i energii elektrycznej.
Głównym przedmiotem umowy jest m.in. budowa nowej dedykowanej, redundantnej infrastruktury technicznej oraz migracja danych wszystkich klientów PGNiG Obrót Detaliczny wraz z historią rozliczeń z 98 instancji baz danych w ramach czterech różnych posiadanych obecnie rozwiązań bilingowych do jednego centralnego systemu. Asseco w ramach podpisanej umowy ma przekazać również wszystkie kody źródłowe do systemu, a także będzie sprawować pełną opiekę serwisową przez pięć lat od zakończenia wdrożenia. System ma być gotowy i zasilony danymi najpóźniej w połowie 2022 r. System AUMS, który wdroży Asseco zastąpi rozwiązania firm: Cross, Piątka oraz Oracle.