AT ENTERTAINMENT STARTUJE NA GIEŁDĘ
Szefowie Wizji TV są gotowi do rozpoczęcia cyfrowego wyścigu z Canal+
PEWNI SWEGO: Przemysław Szmyt i Andrzej Muras uważają, że oferta Wizji TV jest nieporównanie lepsza niż Canal+ i polscy klienci nie będą mieli wątpliwości, którą wybrać. fot. Borys Skrzyński
Właściciel Wizji TV, amerykański holding AT Entertainment, notowany na nowojorskim rynku NASDAQ, rozważa wprowadzenie akcji na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. AT Entertainment chce upublicznić akcje, aby pozyskać kapitał na inwestycje związane z telewizją cyfrową.
Kiedy AT Entertainment wejdzie na naszą giełdę — nie wiadomo. Wiadomo za to, że szefowie Wizji TV uważają, iż w Polsce nie ma miejsca na dwie platformy cyfrowe i szykują się do ostrej walki z Canal+.
Tęsknota za rywalem
Przedstawiciele Wizji TV twierdzą, że start płatnej telewizji Canal+ z ofertą cyfrową pomoże zwiększyć sprzedaż zestawów cyfrowych Wizji TV. Są przekonani, że mają więcej do zaoferowania.
— Nie możemy się doczekać momentu, w którym ruszy cyfrowy Canal+. Klient będzie mógł porównać obydwie oferty i na pewno wybierze naszą, bo jest o wiele lepsza i ciekawsza. Korzystne dla nas jest również to, że ruszyliśmy z telewizją jako pierwsi — przekonuje Przemysław Szmyt, wiceprezes AT Entertainment.
Zdaniem Przemysława Szmyta, nie ma szans na zawarcie porozumienia z francuskim Canal+, który również chce stworzyć w Polsce platformę cyfrową. Podpisał już w tej sprawie list intencyjny z TVP i Polsatem.
Miejsce dla jednego
— Jeśli chodzi o platformy cyfrowe, to uważam, że w Polsce przetrwa tylko jedna. Istnienie dwóch byłoby niekorzystne, zarówno dla ich założycieli, którzy uzyskaliby mniejsze wpływy z abonamentów, jak i dla samych abonentów, którzy dostaliby jakościowo gorsze programy — twierdzi Andrzej Muras, prezes Wizji TV.
Uważa on zresztą, że powstanie spółki z udziałem Canal+ stoi nadal pod znakiem zapytania.
— List intencyjny to jeszcze nie wszystko. Złożyliśmy kilka propozycji TVP, nie stawiając warunku wyłączności. Myślę, że programy TVP powinny być dostępne za pośrednictwem satelity Astra, z którego nadajemy oraz na Eutelsacie, żeby każdy miał do nich dostęp. Jeśli chodzi o produkcję programów to przedstawiliśmy TVP dwie propozycje. Albo będą sami produkowali programy tematyczne, które znajdą się w naszym pakiecie, albo będziemy je produkować razem w spółce joint venture, w której Telewizja Polska miałaby większościowe udziały. Wierzę, że współpraca z TVP możliwa jest na wielu płaszczyznach, chociaż do tej pory na nasze propozycje nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi — kontynuuje Andrzej Muras.
— Zastanawiamy się, dlaczego pakiet Canal+ miałby zawierać nadawane odpłatnie programy TVP, skoro są one dostępne niemal bezpłatnie. My proponujemy TVP możliwość zaistnienia w paśmie satelity Astra, przez co np. TV Polonia lub programy TVP docierałyby do Polonii w Europie Zachodniej. W tej chwili nie ma takiej możliwości — dodaje Przemysław Szmyt.
Niepowtarzalna propozycja
AT Entertainment złożyła ofertę stworzenia platformy cyfrowej wszystkim polskim stacjom TV.
— Każdej z nich zaproponowaliśmy bezpłatne korzystanie z transpondera, którego utrzymanie rocznie kosztuje nas około 10 mln zł. Dzięki temu mogłyby one być odbierane za pośrednictwem Astry przez każdego, kto ma jakikolwiek cyfrowy odbiornik, niekoniecznie ten Wizji TV. Ponieważ Astra ma w Europie Zachodniej 82 proc. abonentów, każda ze stacji, której złożyliśmy ofertę, zdobyłaby nieporównywalnie większy zasięg nadawania — mówi Andrzej Muras.
Do tej pory na współpracę z Wizją TV zgodziły się TVN, Nasza TV i TV Niepokalanów. Operatorem międzynarodowym stacji może być na przykład Telekomunikacja Polska i ona prawdopodobnie będzie w tym celu współpracować z Astrą i polskimi nadawcami.
Poza tym właściciel Wizji TV, odbieranej również w sieci kablowej PTK, zaproponował swój pakiet programów konkurencyjnej sieci kablowej Aster City. Jednak zdaniem specjalistów z Aster City, przyjmując najbardziej korzystne rabaty oferowane przez At Entertainment, koszt pozyskania pakietu Wizji TV wyniósłby z podatkiem VAT ponad 25 zł. Spowodowałoby to dwukrotny wzrost ceny abonamentu, a na to większości abonentów Aster City nie byłoby stać. Tymczasem, jak twierdzi Aster City, część najbardziej atrakcyjnych programów proponowanych przez Wizję znajduje się już w jej ofercie programowej.
Więcej niż optymizm
Od 18 września, czyli od rozpoczęcia satelitarnego nadawania Wizji TV w systemie cyfrowym, rozprowadzono około 45 tys. zestawów z pakietem Wizji TV. Do końca 1998 roku ta liczba ma zwiększyć się do 130 tysięcy.
— Umowa z Philipsem, producentem odbiorników cyfrowych, przewiduje sprzedaż 500 tys. dekoderów cyfrowych. Jest to jednocześnie próg opłacalności dla At Entertainment, która na rozwój stacji przeznaczyła ponad 1,3 mld zł — informuje Andrzej Muras.
Plany filmowe
Wizja TV ma zamiar przeznaczać w Polsce na produkcję filmową i telewizyjną do 180 mln zł rocznie. Do tej pory zainwestowała ponad 3,5 mln zł w produkcję „Pana Tadeusza”. Pracuje nad projektem serialu komediowego oraz dwóch filmów fabularnych: „Antygona w Nowym Jorku” oraz „Trzy lata z tysiąca” o życiu kardynała Stefana Wyszyńskiego. Niedługo Wizja TV chce również uruchomić kanał sportowy. Wkrótce do jej oferty dołączą też Eurosport i inne kanały tematyczne.
Co dalej?
Analitycy podkreślają, że plany pozyskania kapitału na warszawskiej giełdzie mogą być w obecnej sytuacji rynkowej trudne do zrealizowania. Wówczas Wizja TV może nie mieć wyboru i zostanie zmuszona do poszukania sobie partnera strategicznego pośród wielkich, zagranicznych firm medialnych. Już od pewnego czasu mówi się o zainteresowaniu ze strony amerykańskiej firmy Direct TV oraz NewsCorp Rupperta Murdocha.
Inny scenariusz zakłada sprzedaż Polskiej Telewizji Kablowej jednej z dużych firm telekomunikacyjnych. Pytany o możliwość takiego rozwoju wydarzeń, David Keef, szef PTK, odpowiada krótko: — Muszę odmówić odpowiedzi na to pytanie.