Audioteka coraz bliżej zmian właścicielskich

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2022-03-03 20:00

Rozmowy w sprawie wprowadzenia do spółki nowego inwestora są zaawansowane. Zarząd liczy, że transakcję uda się dopiąć jeszcze w tym roku

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki wpływ na spółkę ma obecna sytuacja w Ukrainie
  • na jakim etapie są rozmowy inwestorskie w Audiotece
  • jaki jest plan rozwoju biznesu

Od dłuższego czasu wiadomo, że Audioteka szuka inwestorów. Arkadiusz Seidler, prezes spółki ujawnia, że rozmowy są “zaawansowane - w jednej z ostatnich faz”. Zarząd spółki liczy, że sytuacja wyklaruje się w 2022 r. – „są ku temu przesłanki”. Więcej szczegółów na razie nie ujawnia.

Inne priorytety
Inne priorytety
Arkadiusz Seidler, prezes Audioteki, przyznał, że konflikt zbrojny w Ukrainie osłabił czasowo sektor audiobooków.

Pełne wyniki finansowe spółki za ubiegły rok nie zostały jeszcze podane. Przypomnijmy, w 2020 r. grupa wypracowała 80 mln zł przychodów, czyli o 18 proc. więcej niż w roku poprzednim. Zysk netto wyniósł natomiast blisko 7 mln zł (wzrost o 37 proc.).

Audioteka nie posiada oddziałów ani w Ukrainie, ani z Rosji. Niemniej jednak Arkadiusz Seidler przyznaje, że konflikt zbrojny za naszą wschodnią granicą wyraźnie przełożył się na nastroje konsumentów. Spółka od pierwszego dnia rosyjskiej agresji zbrojnej odczuła wyraźny spadek obrotów i aktywności użytkowników.

- To zrozumiałe, uwaga została przekierowania z rozrywki, w tym właśnie słuchanie audiobooków, na aktualności i analizę bieżącej sytuacji geopolitycznej. Firma korzystając z własnych zasobów włączyła się w aktywność charytatywną na rzecz uchodźców – w związku ze stałą współpracą z aktorami i lektorami będzie organizować np. zajęcia i animacje kulturalne np. dla ukraińskich dzieci - mówi Arkadiusz Seidler.

Audioteka, jako spółka z sektora szeroko rozumianej rozrywki, nie po raz pierwszy notuje znaczne wahania obrotów w momentach kryzysu społecznego. W 2020 r., gdy w Polsce wybuchła pandemia COVID-19, a rząd wprowadził lockdown, odnotowała – odwrotnie niż dziś - rekordowe dla siebie wzrosty. W tym czasie cały rynek audiobooków urósł o ok. 30 proc. Przełożyło się to na wytworzenie nowych nawyków konsumenckich, więc także w Audiotece utrzymał się trend wzrostowy, choć w kolejnych miesiącach nieco przygasł na sile.

Audioteka trzyma się więc trzech wyznaczników w rozwoju biznesu. Zamierza nadal inwestować w treści zamieszczane w serwisie, w tym także własne lub pozyskiwane na wyłączność. Poza zwiększaniem liczby standardowych audiobooków, stawia m.in. na superprodukcje, czyli rodzaje słuchowisk o dużym budżecie z udziałem wielu autorów, ale także krótsze formaty i podcasty.

Z książką w ręce

Z badania rynku czytelniczego przeprowadzonego przez YourCX na zlecenie Audioteki wynika, że w 2021 r. 2/3 polskich internautów przeczytało lub przesłuchało co najmniej jedną książkę. Analiza wykazała natomiast, że przywiązanie czytelników do tradycyjnej, papierowej formy książki jest nadal bardzo silne - taka forma czytelnictwa nadal przeważa.

Wśród respondentów preferujących elektroniczne czytniki, aż 80 proc. przyznało, że oprócz ebooków chętnie sięga po książki drukowane, ale także ich wersje audio.

Audioteka skupia się także na rozwoju aplikacji od strony technologicznej. Niebawem dostępna będzie opcja odsłuchiwania audiobooków nie tylko w aplikacji, ale również bezpośrednio ze strony internetowej. Firma rozwija także Audiotekę Kids, czyli aplikację dla dzieci. Dostęp do niej już w grudniu 2021 r. otrzymała grupa najbardziej lojalnych użytkowników bazowego serwisu. Najprawdopodobniej w pierwszym kwartale 2022 r. przedsięwzięcie ruszy pełną parą. Spółka pracuje ponadto nad integracjami ze smartwatchami itp.

Obecnie Audioteka działa na siedmiu rynkach: w Polsce, Czechach, Słowacji, Litwie, Niemczech, Hiszpanii i Turcji. W strukturze przychodów ze sprzedaży dominuje Polska (ok. 40 proc.), w dalszej kolejności są Niemcy i Czechy (łącznie ok 45 proc.). Firma bierze pod uwagę wchodzenie na nowe rynki.

- Naszą przewagą konkurencyjną jest umiejętność budowania biznesu na rynkach, które nie mają jeszcze mocno rozbudowanego segmentu audio. Nie chcemy ścierać się ze Storytelem, BookBeatem, Amazonem. W gę wchodzą więc np. Bałkany – mówi Arkadiusz Seidler.

Biznes na rynku audio

Audioteka powstała w 2008 r. Wówczas na rodzimym rynku projekt był uznawany za pionierski. Firmę założył Marcin Beme, do 2020 r. również jej prezes (obecnie posiada blisko 31 proc. akcji spółki). Przestał stać na czele firmy decyzją inwestorów finansowych, w tym z funduszu Giza Polish Ventures.

Audioteka obecnie w ofercie ma 19,5 tys. audiobooków i innych produkcji audio, w tym własnych jak audiobooki, podcasty, audioreportaże, superprodukcje itp.