Listonosze wkrótce mogą powitać klientów swojskim „Guten Tag”. Austriacka poczta publiczna Austrian Post (AP) podpisała umowę przejęcia spółki Kolportaż Rzetelny, należącej do giełdowego Integera i zajmującej się dostarczaniem druków bezadresowych.
Rafał Brzoska, prezes Integera, nie ma wątpliwości, że „to dopiero początek europejskiego zainteresowania polskim sektorem pocztowym”.
— Konsekwentnie realizujemy strategię ekspansji w Europie Środkowej i Wschodniej. Dystrybucja druków bezadresowych to jedna z kluczowych gałęzi naszego biznesu. Daje podstawę do zwiększenia zaangażowania w Polsce, zwłaszcza w obliczu nadchodzącej liberalizacji rynku pocztowego — mówi Walter Hitziger, członek zarządu austriackiej poczty.
Austriacy zapłacą 12,5 mln EUR (i dodatkowo 2,5 mln EUR, jeśli wyniki przekroczą oczekiwania) za spółkę, która w 2011 r. miała 44 mln zł (około 11,3 mln EUR) przychodów.
Taka cena to konsekwencja rynkowej pozycji Kolportażu Rzetelnego — w wycenianym na 180 mln zł rynku ma 36-procentowy udział. Na transakcję wyraził już zgodę UOKiK.
Integerowi przyda się gotówka — z funduszem PineBridge rozpoczyna tworzenie europejskiej sieci 12-16 tys. paczkomatów, na co będzie musiał wyłożyć co najmniej 250 mln zł. Austrian Post ma pracowity początek miesiąca w regionie — podpisał też umowę przejęcia 26 proc. udziałów w spółce M&BMExpress, największym alternatywnym operatorze pocztowym w Bułgarii. W ciągu roku będzie miał prawo pierwokupu kolejnych 25 proc. w 2013 i 2014 r. — aż do progu 76 proc.
Bułgarski rynek pocztowy jest w pełni zliberalizowany od 2011 r., podczas gdy nad Wisłą jeszcze do końca tego roku Poczta Polska zachowa przywileje monopolisty, m.in. wyłączne uprawnienie do obsługi przesyłek o wadze poniżej 50 g. Czy wtedy AP zainteresuje się pocztowym biznesem Integera, czyli spółką InPost?
— Na razie nie mamy takich planów. Skupiamy się na rozwoju organicznym i w pierwszej kolejności chcemy sprawnie włączyć Kolportaż Rzetelny do naszej grupy i zwiększyć udziały rynkowe. Jesteśmy zawsze otwarci na interesujące projekty i nowe okazje do wzrostu — mówi Michael Homola, rzecznik AP. Austriacka poczta miała w ubiegłym roku 2,35 mld EUR przychodów przy 123 mln EUR zysku netto.