Auta odbiły się od niskiej bazy

opublikowano: 23-03-2021, 20:00

Wszytko wskazuje na to, że przed nami tygodnie spektakularnych wzrostów liczby rejestracji nowych samochodów. Niestety to tylko magia liczb.

W ciągu 20 dni marca 2021 r zarejestrowano blisko 27,7 tys. nowych aut osobowych oraz ponad 4,4 tys. aut dostawczych (o dmc. do 3,5 t.). W obu przypadkach mamy do czynienia ze sporym wzrostem (r/r). Oznacza to, że rynek osobówek urósł o niemal jedną czwartą (24,7 proc.), a aut dostawczych o blisko połowę (46,8 proc.).

Czy to długo wyczekiwane odbicie?

– Niestety nie. W marcu zeszłego roku mieliśmy już do czynienia z lockdownem i jego skutkami. Zarówno firmy jak i osoby prywatne wstrzymały inwestycje. Wszyscy działali dużo ostrożniej niż obecnie. Zatem obserwowany wzrost liczby rejestracji to wynik niskiej zeszłorocznej bazy porównawczej - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Dodaje, że kolejne miesiące przyniosą zapewne jeszcze większe wzrosty.

- Kwiecień i maj 2020 r. były najgorszymi miesiącami w historii badania polskiego rynku nowych aut, ze spadkiem r/r powyżej 50 proc. Oczywiście nie można jednoznacznie stwierdzić, że nie czeka nas kolejne zamrożenie gospodarki, ale nawet jeśli do tego dojdzie, klienci zapewne nie podejdą do zakupu aut tak zachowawczo jak rok temu - mówi Wojciech Drzewiecki.

Po 20 dniach marca 2021. rejestracje aut osobowych na osoby fizyczne wzrosły o 21 proc. (7,7 tys.). Firmy zarejestrowały o ponad 26 proc. (prawie 20 tys.) aut więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W analizowanym okresie spadki rejestracji odnotowali jedynie importerzy (o 37 proc.) oraz wypożyczalnie (o 10 proc.). Najwięcej aut zarejestrowały firmy leasingowe (11 134 szt.), które jednocześnie odnotowały największy wzrost (40 proc).

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

20 pierwszych dni marca należało, tak jak i poprzednie miesiące oraz cały 2020 r.,do Toyoty. Jak do tej pory marcu zarejestrowano ponad 5,2 tys. aut tej marki, co dało jej sporą przewagę nad drugą Skodą (3,9 tys.) i trzecim Volkswagenem (2,2 tys.) Wśród modeli stawce przewodzą dwie toyoty -  corolla ( ponad 1,9 tys.) i yaris (1,2 tys.). Trzecie miejsce zajmuje skoda octavia (1 183 szt.).

- Wszystkie marki z czołówki zanotowały wzrosty liczby rejestrowanych aut. Toyota po 20 dniach notuje wzrost przekraczający poziom 60 proc.. Ponad 50 proc. zanotowano w BMW. Zwróciłbym też uwagę na wzrost marek spoza pierwszej dziesiątki: Ford zarejestrował aż o 86 proc. więcej aut niż tok temu, a Suzuki jako jedyna marka zaliczyła trzycyfrowy wzrost. Zarejestrowano o ponad 333 proc. aut tej marki więcej - mówi Wojciech Drzewiecki.

Zwiększone zainteresowanie nowymi autami zauważono również w segmencie dostawczym (o dmc do 3,5 tony). Wzrost odnotowano zarówno w rejestracjach na osoby fizyczne (593 szt., wzrost o 92,5 proc.), jak i na firmy (3,8 tys. szt., wzrost o 41,5 proc.). Podobnie jak w samochodach osobowych, najwięcej aut zarejestrowały firmy leasingowe (2,7 tys.) odnotowując największy wzrost (68,9 proc.).

Liderem na rynku samochodów dostawczych jest po pierwszych dwóch dekadach marca Renault (613 szt.) przed Fiatem (567 szt.) i Fordem (502 szt.). W zestawieniu najczęściej rejestrowanych modeli prowadzi Renault Master (500 szt.), a dalej są IVECO Daily (474 szt.) i Peugeot Boxer (366 szt.)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane