Auta osobowe nadal udają ciężarówki
Producenci odbierają coraz więcej klientów firmom leasingowym
KORZYSTA TABOR: Leasing jest najdogodniejszą formą najmu dla firm transportowych — uważa Jan Michalik, prezes Volvo Truck Finance. fot. Marcin Wegner
W iększość działających w Polsce firm leasingowych opiera swoją ofertę na leasingu środków transportu. Od niedawna importerzy samochodów otwierają własne instytucje finansowe, które powoli zmieniają standardy usług leasingowych.
Leasing pojazdów stanowi prawie 60 proc. wszystkich umów leasingowych w Polsce. Mimo wielu ograniczeń prawnych ta forma finansowania stanowi najkorzystniejszy sposób nabycia auta przez firmy. Pozwala ona na wliczenie miesięcznego czynszu w koszt przychodów firmy, co w konsekwencji daje możliwość odpisania tej kwoty od podatku.
Leasing operacyjny
W przypadku leasingu operacyjnego, który stanowi ponad 90 proc. wszystkich umów, towar jest własnością leasingodawcy i po wygaśnięciu umowy jest mu zwracany. W związku z tym cała kwota przychodów z tytułu umowy leasingu jest przychodem leasingodawcy i on ma prawo naliczać odpisy amortyzacyjne. Z kolei dla klienta opłata wstępna, wszystkie raty leasingowe, koszty ubezpieczenia oraz eksploatacji stanowią koszt uzyskania przychodu. Pojazd prawnie nie należy do leasingobiorcy, ponosi on zatem wyższe koszty i przez to płaci mniejszy podatek.
Ciężarowe maluchy
Polska jest jedynym krajem w Europie, którego ustawodawstwo nie daje możliwości korzystnego leasingowania samochodów osobowych. Powszechnie stosowaną metodą jest jednak przerabianie aut osobowych na dostawcze; wystarczy aby pojazd miał dopuszczalną ładowność 500 kg i zamontowaną siatkę odgradzającą przestrzeń pasażerską od bagażowej. Większość firm leasingowych we własnym zakresie przystosowuje pojazdy do tych wymagań. Niektórzy producenci samochodów, np. Fiat, fabrycznie przerabiają wybrane modele na dostawcze. Nawet najmniejsze Seicento w specjalnej wersji posiada homologację na pojazd ciężarowy, chociaż odbywa się to kosztem zlikwidowania tylnej części pasażerskiej. Luksusowe marki też leasingują swoje auta. Volvo V70 jest nawet seryjnie wyposażone w gniazda do montowania przegrody. Na homologacji samochodów osobowych na ciężarowe korzystają: klient, firma i producent. Traci urząd skarbowy.
Nowoczesny klient
Zgodnie z założeniami najczęściej tą formą finansowania dysponują producenci aut z przeznaczenia użytkowych.
— Dla międzynarodowych firm transportowych najważniejsze jest, aby pojazdy były sprawne, nowoczesne i miały zapewnione usługi serwisowe. Wymaga to regularnej wymiany taboru, najdogodniejszą formą jest leasing — wyjaśnia Jan Michalik, prezes Volvo Truck Finance.
Nowy standard
O przyszłości leasingu samochodowego w Polsce może świadczyć to, że międzynarodowe koncerny otwierają w naszym kraju swoje instytucje leasingowe. Dotychczas posiada je Daimler-Chrysler, Ford, Volkswagen, Volvo i Mercedes. Heinrich Weber, prezes Mercedes-Benz Leasing zapowiada, że w ciągu całego 1998 roku jego firma przekaże w leasing aktywa warte przynajmniej 250 mln zł. Może to świadczyć o tym, że wkrótce powstanie nowy standard usług leasingowych. Koncerny motoryzacyjne oprócz dużej wiarygodności mają także przewagę w możliwości oferowania usług kompleksowych.
Artur Adamowicz