Grupa Auto Partner, sprzedawca i dystrybutor części samochodowych, miała kolejny udany rok. 2024 przyniósł jej ponad 4,1 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost r/r o 12,6 proc. mimo trudnego otoczenia rynkowego. Spółka zmagała się m.in. z deflacją w związku z obniżką cen u dostawców, a koszty jej usług wzrosły m.in. ze względu na podniesienie płacy minimalnej.
W tym roku Grupa Auto Partner, która połowę swojej oferty sprzedaje za granicą, planuje dalszą ekspansję na rynkach zagranicznych. W realizacji tego celu ma pomóc otwarcie nowego centrum magazynowo- logistycznego w Zgorzelcu, którego uruchomienie jest zaplanowane na przełom lat 2025/26.
Cel: większy udział za granicą
— Jesteśmy zadowoleni z wyników. Nasza strategia rozwoju, oparta na zrównoważonej ekspansji w kraju i za granicą, przynosi efekty — mówi Aleksander Górecki, prezes firmy.
Celem grupy jest szybszy wzrost na rynkach unijnych.
— Centrum magazynowo-logistyczne w Zgorzelcu to nowoczesny obiekt charakteryzujący się dużą automatyzacją. Dzięki niemu mamy nadzieję zwiększyć nasz udział na unijnym rynku — podkreśla prezes.
Po otwarciu centrum w Zgorzelcu, które ma mieć 30 tys. m kw., powierzchnia magazynowa grupy zwiększy się do 190 tys. m kw. Obecnie grupa realizuje dostawy na unijne rynki w codziennym trybie z trzech centrów magazynowo-logistycznych znajdujących się w Pruszkowie, Poznaniu i Bieruniu.
Zagraniczna ekspansja nie przekreśla rozwoju na rynku krajowym.
- Planujemy otwierać kolejne filie tam, gdzie pojawią się jakieś okazje – informuje Andrzej Manowski, wiceprezes Grupy Auto Partner.
Spółka ma już określone lokalizacje na celowniku. Widzi także potencjał do rozwoju istniejących oddziałów oraz konsolidacji placówek znajdujących się blisko siebie.
Widać zmianę trendu
Zarząd Grupy Auto Partner widzi także potencjał na przyspieszenie wzrostu przychodów w 2025 r., jeśli m.in. dostawcy nie będą obniżać cen. Wiele będzie zależeć jednak od sytuacji rynkowej.
- O ile w pierwszym kwartale tego roku dalej zmagaliśmy się z sytuacją dotyczącą złotego, jaka miała miejsce w 2024, to teraz widzimy pewnego rodzaju wybicie. Wydaje się, że tych argumentów ku umocnieniu się złotego raczej brakuje, a pojawiają się takie w drugą stronę, więc może to być dla nas pozytywne. Nie chcemy jednak spekulować – mówi wiceprezes Piotr Janta.
W 2024 r. Auto Partner odnotował 208 mln zł zysku netto (-7 proc. r/r). Stan środków pieniężnych na koniec roku wyniósł 38,6 mln zł wobec 37,4 mln zł, a wskaźnik długu netto/EBITDA pozostawał na bezpiecznym poziomie 1,3. Wynik EBITDA sięgnął 343,6 mln zł, a zysk z działalności operacyjnej 289,3 mln zł.
Zarząd Auto Partnera rekomenduje wypłatę dywidendy w wysokości 19,59 mln zł, czyli 0,15 zł na akcję, uwzględniając potrzebę dalszych inwestycji w realizację celów strategicznych. Ostateczna decyzja w sprawie podziału zysku za 2024 r. zostanie podjęta przez walne zgromadzenie.