Autobusy: Eksport wpadł w spory dołek

MIB
opublikowano: 24-02-2011, 00:00

O niemal 15 proc. spadł w 2010 r. eksport autobusów wyprodukowanych w polskich fabrykach.

Z raportu firmy JMK Analizy Rynku Transportowego (JMK) wynika, że w 2010 r. z taśm produkcyjnych polskich zakładów zjechało łącznie 3385 autobusów (o dopuszczalnej mazie całkowitej powyżej 5 ton). W 2009 r. było lepiej — o 592 autobusy.

Według JKM, to pierwszy tak wyraźny spadek eksportu od 6 lat. Wiąże się to ze spadkiem popytu na nowe pojazdy użytkowe na prawie wszystkich europejskich rynkach. Dane ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) za 11 miesięcy 2010 r. wskazywały na ponad 10 proc. spadek sprzedaży autobusów nawet na rynkach strategicznych: francuskim, niemieckim, greckim czy hiszpańskim. Głównymi odbiorcami autobusów z Polski są Niemcy i Szwecja. Trzecim najpopularniejszym kierunkiem była w 2010 r. Norwegia, a czwartym Francja. Na liście zabrakło odleglejszych krajów, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie (dominowały w latach 2008 i 2009) czy Grecja, która zaistniała na eksportowej mapie w 2009 r. Zdecydowana większość autobusów wyeksportowano do "starych" państw Unii Europejskiej.

Liderem eksportu w 2010 r. został MAN z wynikiem 1169 wyeksportowanych autobusów miejskich. Dodatkowo producent wyeksportował ponad 600 podwozi autobusowych, które trafiły m.in. do Hiszpanii, Izraela i Niemiec. Drugie miejsce zajęło Volvo z 845 wysłanymi autobusami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Autobusy: Eksport wpadł w spory dołek