Autostrada połączy Gdańsk i Helsinki

Bogdan Tychowski
opublikowano: 2004-02-26 00:00

Zarządy portów w Gdańsku i Helsinkach zawarły porozumienie o współpracy przy usprawnianiu transportu morskiego między tymi miastami.

Z chwilą rozszerzenia Unii Europejskiej Morze Bałtyckie stanie się praktycznie morzem wewnętrznym wspólnoty. Utworzenie Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI stworzy zaś warunki do przewozu pasażerów i ładunków między krajami środkowej Europy i śródziemnomorskimi od Polski przez Czechy, Słowację, Węgry, Austrię, po Słowenię. W tym korytarzu Gdański port jest ważnym węzłem multimodalnym, dlatego zachęcająca wydaje się możliwość przedłużenia korytarza przez Bałtyk do Helsinek w Finlandii.

Porozumienie

— To najdogodniejsze połączenie przez Bałtyk, chociaż konkurencyjne porty, np. w Niemczech — lansują inne rozwiązania, kosztem oczywiście korytarza nr VI i Gdańska. Jeszcze w 2003 r. przedstawiciele portów gdańskiego i helsińskiego podpisali list intencyjny w sprawie utworzenia autostrady morskiej łączącej oba miasta. Kilka dni temu podpisano natomiast deklarację w sprawie rozwoju autostrad morza bałtyckiego pomiędzy portami Polski i Finlandii — mówi Andrzej Kasprzak, prezes Morskiego Portu Gdańsk.

Strony porozumienia zobowiązały się do współpracy przy tworzeniu coraz lepszych warunków dla transportu morskiego między Finlandią i Polską, aby stały się one konkurencyjne wobec innych portów i zachęcające dla przewoźników. Ponadto będą pracować nad rozwojem technicznej infrastruktury polskich i fińskich portów, szczególnie w zakresie dostępu do morza od strony lądu. Sygnatariusze zobowiązali się także do koordynowania wspólnych projektów współfinansowanych z funduszy europejskich, a w stosownym czasie do zaproponowania Komisji Europejskiej konkretnych rozwiązań dotyczących autostrady morskiej łączącej Polskę i Finlandię.

W myśl zaleceń

Przy opracowaniu porozumienia Polacy i Finowie brali pod uwagę międzynarodowe dokumenty i postanowienia Komisji Europejskiej dotyczące transportu, ze szczególnym uwzględnieniem zapisów tzw. Białej Księgi Polityki Europejskiego Transportu.