Offset dla wojska towarzyszący realizacji zamówienia na amerykański samolot wielozadaniowy F-16 wymaga tylko niewielkich poprawek, ale oferty offsetowe firm sektora cywilnego są bardzo słabo przygotowane pod względem merytorycznym i wymagają znacznych zmian, powiedział agencji ISB Michał Kleiber, minister nauki i szef komitetu offsetowego.
„Offset bezpośredni, czyli offset dla wojska oceniam bardzo dobrze. Są tam tylko niewielkie niedociągnięcia. Natomiast ofertę offsetu pośredniego, czyli dla sektora cywilnego, oceniam gorzej. Napłynęło bardzo dużo ofert, ale są to oferty słabo przygotowane merytorycznie. Amerykanie mają wiele zastrzeżeń do tej oferty pod względem biznesowym” – powiedział ISB Kleiber.
Offset cywilny ma stanowić minimum 50% inwestycji kompensacyjnych amerykańskiego Lockheeda Martina, który wygrał przetarg na dostawę 48 samolotów wielozadaniowych wart 3,5 mld USD.
LM zaoferował w ramach pakietu offsetowego ponad 80 potencjalnych projektów inwestycyjnych, wartych 9,80 mld USD. Komitet offsetowy zweryfikował jednak wartość tych propozycji do 6,02 mld USD. Offset musi stanowić minimum 100% wartości inwestycji.
Ponadto, polski rząd chciałby, by Lockheed Martin zwiększył ilość i wartość rozwiązań rozwijających sektor nowoczesnych technologii, powiedział Kleiber.
Lockheed Martin i polski rząd mają czas do końca maja na podpisanie porozumień offsetowych. (ISB)
mw/tom
Magdalena Wierzchowska