ISB: MI opracuje do IX aktualizację programu dla PKP

Marek Druś
07-08-2002, 14:37

Ministerstwo Infrastruktury przedstawi rządowi aktualizację programu restrukturyzacji i prywatyzacji Polskich Kolei Państwowych SA (PKP) we wrześniu, powiedział w środę minister infrastruktury Marek Pol.

"Przygotowujemy w tej chwili aktualizacji programu restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Ostateczny kształt tego programu pojawi się na przełomie sierpnia i września" - powiedział Pol na konferencji prasowej.

Aktualizacja programu ma umożliwić spółce skorzystanie z możliwości, jakie daje pakiet antykryzysowy ministra finansów Grzegorza Kołodki, zakładający umorzenie publiczno-prawnych zobowiązań niektórych państwowych przedsiębiorstw.

Pol powiedział ISB po konferencji, że Ministerstwo Infrastruktury nadal będzie chciało zwiększyć poziom gwarancji rządowych dla PKP do 6 mld zł z obecnych 3,9 mld zł.

Zadłużenie PKP SA na koniec maja tego roku wynosiły 7,3 mld zł, w tym zobowiązania publiczno-prawne - 2,88 mld zł, czyli 39,5% ogólnego zadłużenia spółki.

Wszystkie zobowiązania Grupy PKP wynoszą 11,2 mld zł, w tym zobowiązania krótkoterminowe liczone razem z należnościami i zobowiązaniami w ramach grupy - 7,38 mld zł.

Podczas konferencji Pol powiedział, że najpóźniej do połowy września tego roku PKP powinno uplasować emisję 1 mld zł obligacji. Jednocześnie spółka negocjuje z bankami, które udzieliły jej 700 mln zł kredytu konsorcjalnego, możliwość jego zrolowania.

PKP muszą spłacić ten kredyt we wrześniu. Rząd zagwarantował jego spłatę do końca stycznia 2003 roku. Tymczasem nowy prezes PKP Maciej Męclewski powiedział, że spółka chciałaby spłacić go w czerwcu przyszłego roku.

W ramach aktualizacji programu rozważana jest również konsolidacja niektórych spółek PKP oraz wydzielenie z PKP Cargo spółki zarządzającej lokomotywami.

"Część spółek infrastrukturalnych PKP powinna być połączona" - powiedział Pol. Wcześniejsze wypowiedzi ministra wskazywały na PKP Energetykę oraz Telekomunikację Kolejową.

"Rozważane jest również wydzielenie spółki, która obejmowałaby lokomotywy, która obecnie należy do PKP Cargo. Około 50% wpływów PKP Cargo pochodzi z wynajmu lokomotyw, co - zdaniem niektórych - prowadzi do osłabienia motywacji spółki, jeżeli chodzi o działalność na rynku przewozów towarowych" - powiedział Pol. (ISB)

mk/tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / <b>ISB:</b> MI opracuje do IX aktualizację programu dla PKP