Dług publiczny nie przekroczy w 2004 roku 55% w relacji do PKB przy stabilizacji kursu złotego do euro, powiedział w piątek minister finansów Andrzej Raczko. Relacja ta może jednak przekroczyć poziom 50% w tym roku, dodał. - Jeżeli złoty będzie stabilizować się do euro, myślę, że możemy mówić, że relacja ta będzie poniżej 55% - powiedział Raczko na konferencji prasowej.
W przyjętym we wtorek przez rząd projekcie budżetu 2004 zapisano, że w 2003 roku złoty - wedle szacunków rządowych - straci na wartości w stosunku do euro oraz umocni się w relacji do dolara, a jego średnioroczny kurs wyniesie 4,31 zł wobec euro i 3,84 zł wobec dolara. Natomiast w 2004 r. złoty umocni się do poziomu 4,25 zł za euro (średnio w roku) i 3,78 zł za dolara. W piątek złoty otworzył się na poziomie 4,4230 zł za euro i 3,9575 zł do dolara.
Minister dodał, że ważna będzie także realizacja założonych na przyszły rok wpływów prywatyzacyjnych, założonych w budżecie 2004 na poziomie 8,8 mld zł w 2004 roku wobec 4,5 mld zł przewidywanych na ten rok.
"Sądzę, że, jeżeli względnie osłabiać się będzie euro do dolara, to będzie to korzystne dla polskiego długu publicznego" - powiedział także Raczko.
Większość zagranicznego długu Polski denominowana jest właśnie w euro.
"Sądzę, że w tym roku miniemy 50%" - powiedział Raczko dodając, że nie jest to jeszcze przesądzone i wiele będzie zależeć od nominalnego PKB w tym roku, poziomu kursów walutowych i wpływów prywatyzacyjnych.
Już w lipcu rząd przestrzegał, że państwowy dług publiczny na koniec roku 2003 wyniesie 50,7-50,8% PKB, natomiast w 2004 roku może przekroczyć 55% PKB.
Także wicepremier ds. gospodarczych Jerzy Hausner zapowiadał ostatnio, że jego celem jest niedopuszczenie do przekroczenia 55% poziomu długu publicznego w 2004 roku.
Jeżeli dług publiczny przekroczy 50% PKB, minister finansów musi uruchomić procedury ostrożnościowe i sanacyjne, m.in. ingerujące w działalność samorządu terytorialnego. W przypadku, gdy poziom długu publicznego przekracza 55% PKB, relacja długu publicznego do PKB na rok kolejny musi być mniejsza niż w poprzednim. Zaś w przypadku przekroczenia 60% PKB, kolejny budżet musi być budżetem zrównoważonym. (ISB)
pk/tom/bb