ISB: RG chce finansować IGCC w ramach offsetu Lockheed Martin

Marek Druś
25-10-2002, 14:10

Rafineria Gdańska SA planuje podpisać porozumienie z Lockheed Martin chcąc pozyskać część środków na finansowanie Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego Rafinerii Gdańskiej w ramach umów offsetowych, wynika z materiałów przygotowanych w spółce na temat możliwości finansowanie projektu.

„Rafineria Gdańska i jej zagraniczni partnerzy podpiszą z Lockheed Martin porozumienie o zamiarze wspólnej realizacji projektu” - napisała RG w materiałach.

„Można oczekiwać, że znaczna część programu inwestycyjnego (przede wszystkim instalacja IGCC, spełniająca założenie programu offsetowego) będzie mogła zostać sfinansowana przy wykorzystaniu środków pochodzących z realizacji programów offsetowych” - napisano w materiałach.

Program Kompleksowego Rozwoju Technicznego RG, w ramach którego planowana jest inwestycja zgazowania pozostałości ciężkich IGCC oraz inwestycje towarzyszące będzie realizowany w oparciu o joint-venture między spółką i parterami zagranicznymi.

Wartość programu rozwoju technicznego jest szacowana w pierwszym etapie na 540 mln USD, a całość na 890 mln USD. W pierwszym etapie planowana jest budowa instalacji IGGC o wartości 280 mln USD, instalacja hydrokrakingu MHC o wartości 140 mln USD oraz instalacji odasfaltowania SDA – 50 mln USD.

Spośród 20 potencjalnych parterów, potencjalnie zainteresowanych programem inwestycji, wyłączność na negocjacje o utworzeniu joint-venture otrzymał amerykański Kellog wraz z Shellem oraz wykonawcą projektów rafinacyjnych JGC, DSD, spółką zależną od Ferrostahl oraz spółką inżyniersko-wykonawczą Uhde.

Odpowiedzialna za przygotowanie projektu jest spółka zależna od RG LOTOS Energia. Według jej wiceprezesa Karola Sępa, utworzenie joint-venture jest spodziewane w ciągu trzech miesięcy.

Według wstępnych założeń RG może posiadać między 25% a 51% udziałów w spółce, a jej wkład w inwestycję może wynosić w zależności od rozkładu udziałów między 40,5 a 81,0 mln USD.

„W ofercie grupa międzynarodowych koncernów (...) deklaruje chęć wykonania instalacji i zaangażowania kapitałowego na poziomie 120 mln USD” - napisano w materiałach.

Szacowane efekty finansowe realizacji inwestycji wskazują, że wewnętrzna stopa zwrotu z inwestycji IRR wyrażona w dolarach wynosi 17% oraz przyczynia się do zwiększenia wartości RG o 600-650 mln zł.

Realizacja całości Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego ma potrwać do 2006 roku.

Dzięki realizacji inwestycji RG już po pierwszym etapie RG stanie się najnowocześniejszą firmą w regionie Morza Bałtyckiego oraz jedną z najnowocześniejszych w Europie.

Lockeed Martin, który uczestniczy w przetargu na samolot wielozadaniowy dla Polski - oferując samolot F-16 - podpisał do tej pory umowy offsetowe o wartości ponad 5 mld zł. Umowy wejdą w życie, jeśli firma zostanie zwycięzcą przetargu.

Złożenie ostatecznych ofert na samolot i offset upływa 12 listopada. Zgodnie z ustawą offsetową, wartość inwestycji w polskim przemyśle musi być co najmniej równa wartości kontraktu na samoloty.

W przetargu o szacowanej wartości 3,5 mld USD, poza amerykańskim Lockheed Martin produkującym F-16 C/D, uczestniczy szwedzko-brytyjskie konsorcjum Gripen - oferujące samolot o tej samej nazwie - oraz francuska Dassault Aviation, proponująca Mirage 2000-5 Mk2. (ISB)

Marta Koblańska

mk/tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / <b>ISB:</b> RG chce finansować IGCC w ramach offsetu Lockheed Martin