Private banking to specjalna oferta banku skierowana do jego wyjątkowych klientów. Wyjątkowość zależy od zawartości portfela danego klienta.
Słowo „bogaty” to pojęcie względne. Dlatego też warunki, jakie należy spełnić, aby stać się wybrańcem banku, są bardzo zróżnicowane. Przyjrzyjmy się dokładniej proponowanym ofertom.
Jak stać się VIP-em
W kwestii wpływów na rachunek klienta najniżej poprzeczkę ustawił Bank Zachodni WBK. Wyższe wymagania mają Citibank Handlowy oraz BRE Bank. Aby stać się prestiżowym klientem tych placówek, trzeba powierzyć im minimum 200 tys. zł lub równowartość tej kwoty w innej walucie. Najwięcej od klientów wymaga Pekao SA — zainwestowania przynajmniej 500 tys. zł za pośrednictwem banku lub innych spółek grupy UniCredito Italiano. Czasami jednak żadne z tych kryteriów nie jest wymagane. Wystarczą miesięczne wpłaty na konto wysokości 3 tys. zł. Ale wtedy trzeba wykazać się wysokim prestiżem społecznym (oferta BZ WBK i BPH PBK). Standardem we wszystkich bankach jest oferowanie obsługi przez specjalnego indywidualnego doradcę klienta. Wyeliminowanie anonimowości ma zapewnić klienta o jego wyjątkowości. Służą temu także prywatne pokoje negocjacyjne, przeznaczone do obsługi tego typu klienteli. Niestety za takie luksusy trzeba płacić.
Opłaty za private banking
Za najmniejszą kwotę zadba o nasze pieniądze PKO BP — opłata za prowadzenie rachunku Platinum to tylko 7 zł miesięcznie. Teoretycznie najwyższa opłata jest w BRE Banku — 90 zł, chociaż można zapłacić nawet 95 zł. Tyle kosztuje prowadzenie rachunku dla VIP-ów w Citibanku, ale tylko wtedy, kiedy saldo klienta jest niższe od wymaganego, czyli spadnie poniżej 200 tys. zł. Ale jak to zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Tak jest i tym razem. Możliwości inwestowania, produkty, jakie oferują nam doradcy w poszczególnych bankach są zróżnicowane.
Bogaty wybór
Najszerszy wachlarz usług proponuje Citibank Handlowy. CitiGold Zarządzanie Majątkiem (CitiGold Wealth Management) to oferta dla najbardziej wymagających klientów banku, którzy mają do dyspozycji m.in. depozyty, lokaty inwestycyjne, fundusze, indywidualnie negocjowane kredyty itp. Fakt, iż Citibank Handlowy jest częścią światowej Citigroup, umożliwia klientom korzystanie z instrumentów finansowych rynku krajowego i zagranicznego. Pozwala to także na zaoferowanie bezprowizyjnej wypłaty gotówki w blisko 586 tys. bankomatów na całym świecie. Także korzystanie z doradczych oddziałów, zwanych CitiGold Center, nie jest ograniczone tylko do Polski. Klienci mają jeszcze centra w 70 innych krajach na całym świecie. Mimo braku opłaty za prowadzenie rachunku większość wykonywanych operacji także jest bezpłatna.
Lepiej dopasowana
Dla jeszcze bardziej wymagających klientów bank gotowy jest stworzyć indywidualną, wyszukaną ofertę skrojoną według życzenia klienta. Podobnie rzecz się ma w BRE Banku. Jego klienci mają dostęp do produktów finansowych oferowanych nie tylko przez sam bank, ale także przez spółki wchodzące w skład Grupy BRE Banku. Tutaj także można skorzystać z oferty szytej na miarę dla klientów o najbardziej wyszukanych potrzebach. Doradcy BRE Banku nie ograniczają się jednak tylko do porad ściśle finansowych. Pomogą nam także w znalezieniu zagranicznej szkoły dla naszych dzieci czy trudno dostępnego leku. Zarządzanie portfelem papierów wartościowych (Private Portfolio), transakcje walutowe w oparciu o indywidualnie ustalane kursy walut to tylko niektóre z propozycji, jakie dla swoich VIP-ów przygotowało Pekao SA w ramach Eurokonta Prestiż.
Karty kredytowe
Standardem bankowści prywatnej jest oferowanie klientom najbardziej prestiżowych kart płatniczych: Visa Gold i Platinum czy MasterCard World Signia — z indywidualnie ustalanymi limitami kredytowymi — nawet do 100 tys. zł — i szeroko rozbudowanym pakietem usług dodatkowych (rabaty hotelowe, ułatwienia w podróży samolotem itp.). Duże pieniądze znakomitych klientów i oni sami wymagają oczywiście specjalnej oferty ubezpieczeniowej i taką też banki im zapewniają: bezpieczni w podróży, bezpieczne zakupy, od nieszczęśliwych wypadków.
OKIEM EKSPERTA
W największych bankach
Wiele banków rozpoczęło proces segmentacji klientów w taki sposób, aby zapewnić najzamożniejszym z nich najlepszą ofertę i najwyższy poziom obsługi.
Mimo bardzo dynamicznego rozwoju sektora private banking w Polsce, w porównaniu z najbardziej rozwiniętymi krajami, oferta dla klientów detalicznych jest wciąż dużo mniej zdywersyfikowana. Tylko niektóre banki mają odpowiednio przeszkolonych i przygotowanych pracowników, potrafiących zrozumieć potrzeby finansowe klientów i zaoferować odpowiadające im produkty.
Zapewne w ich ofercie znajdzie się wiele nowoczesnych produktów, lecz oczekiwaniom na zindywidualizowane podejście do klienta będą mogły sprostać tylko te banki, które mają wieloletnie doświadczenie w obsłudze najbogatszych klientów.
Sektor private banking został więc zdominowany przez kilka wiodących banków, które mają kompleksową ofertę dla zamożnego klienta.
Private banking będzie się nadal rozwijał — nie tylko w kierunku coraz nowocześniejszych produktów, ale również coraz bardziej zindywidualizowanej obsługi klientów.
Dominik Ogonowsk dyrektor ds. kont i lokat Citibank Handlowy