Bądźmy ostrożni z tym złotem

Przemysław Kwiecień
opublikowano: 14-09-2010, 00:00

Złoto było fantastyczną inwestycją w minionej dekadzie. Warto pochylić się nad tym coraz bardziej popularnym rynkiem, bo ostatnio jest bardzo ciekawy. Padł rekord ceny zamknięcia, choć nie była to najwyższa w historii cena transakcyjna. Rynek zatrzymał się około 3 USD poniżej szczytu z czerwca. To zaowocowało ciekawą sytuacją techniczną. Tuż pod linią oporu powstała bowiem formacja gwiazdy wieczornej w układzie dziennym i szpulki w układzie tygodniowym (po pięciu kolejnych tygodniach wzrostów). To książkowy układ prospadkowy.

Przy okazji tej warto wspomnieć o dwóch ciekawych fenomenach na rynku złota. Po pierwsze — można odnotować mnogość reklam funduszy inwestujących w złoto. Należy od razu zaznaczyć, że gra zgodnie z kierunkiem trendu nie jest niczym złym tak długo, jak długo mamy do czynienia ze świadomym inwestorem, który w odpowiednim momencie zmieni pozycję. W najbardziej popularnych produktach przekaz medialny zdaje się jednak sugerować, że złoto jest bezpieczną i zyskowną inwestycją na lata. Na wielu rynkach popularyzacja danej formy inwestycji na tak zmasowaną skalę po długim okresie wzrostu jest sygnałem wyczerpywania się trendu.

Po drugie — warto przyjrzeć się strukturze popytu na fizyczne złoto. Udział absolutnie dominującego kiedyś popytu jubilerskiego systematycznie się obniża, a coraz więcej złota ląduje w skarbcach. Jeśli ten ostatni popyt się osłabi, na rynku złota pojawi się spora nadwyżka (nie mówiąc już o sytuacji, gdyby znaczna część inwestycyjnego złota zaczęła trafiać na rynek).

Wspominana formacja techniczna może, ale nie musi, być punktem zwrotnym na rynku złota. Jak to w analizie technicznej bywa, może skończyć się na korekcie, a nawet formacja może zostać zanegowana. Słabość amerykańskiego rynku pracy i wynikająca z niej polityka Fed mogą jeszcze przez jakiś czas wspierać ceny kruszców. Jednak pozostałe fakty sugerują, że złota dekada może już się nie powtórzyć.

Przemysław Kwiecień

główny ekonomista X-Trade Brokers DM

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Przemysław Kwiecień

Polecane