Zaostrzanie regulacji przez Komisję Nadzoru Finansowego, szczególnie dotyczącej kredytów hipotecznych dla klientów indywidualnych, sprawia, że banki muszą sobie poszukać innej żyły złota. Stąd coraz częściej słychać ich zapowiedzi mocniejszego wejścia w sektor małych i średnich firm. Zęby ostrzą sobie szczególnie na najmniejsze podmioty, do których dotrzeć najtrudniej, ale które dzięki temu do tej pory nie zostały dostatecznie zagospodarowane.
Jednak wszelkie ciekawostki i nowości przygotowane specjalnie dla MSP to w większości przypadków jeszcze tylko obietnice. Kwartalne zestawienie Comperii „Bankowy radar MSP” przygotowane specjalnie dla „Pulsu Biznesu”, pokazuje, że w I kwartale 2012 r., w porównaniu z ostatnim kwartałem ub.r., w ofercie banków dla firm z segmentu MSP ze średnim obrotem nieprzekraczającym 5 mln zł nie było większych zmian.
Mogą się one jednak pojawić w najbliższej przyszłości. Brakuje w zestawieniu Zestawienie Comperii „Bankowy radar MSP” przygotowane dla „PB”, pokazuje, że w I kw. 2012 r. w porównaniu z ostatnim kwartałem ub.r. w ofercie banków dla firm z segmentu MSP nie było większych zmian.
Deutsche Banku, który jest o krok od wprowadzenia nowych rozwiązań. Nie ma też DnB Nord, o którego planach dotyczących mocniejszego wejścia w rynek MSP informowaliśmy w ubiegłym miesiącu.
Również ING opowiadało niedawno o otwarciu się na ten segment. Michał Bolesławski, wiceprezes banku, sygnalizował, że w ING pojawią się na tym polu rozwiązania, których jeszcze żaden bank nie zaproponował. Na to wszystko pozostaje przedsiębiorcom czekać. Ale w tym czasie nie muszą siedzieć z założonymi rękami — już teraz mogą przebierać w bogatej ofercie 26 banków.
Znajdą tam konta, kredyty w koncie, kredyt inwestycyjny, lokaty krótkoterminowe i konta oszczędnościowe.
Warto zwrócić uwagę, że standardem staje się oferowanie przedsiębiorcom rachunków firmowych za darmo. Konto bez opłat firmy znajdą m.in. w ING Banku Śląskim, mBanku, Idea Banku czy też BGŻ.
Jak zauważają przedstawiciele Comperii, na rynku funkcjonuje więcej podmiotów, które nie pobierają opłaty za prowadzenie konta firmowego, jednak w ich przypadku taki przywilej wymaga od klienta aktywnego korzystania z usług bankowych, np. dokonywania płatności kartą debetową, lub utrzymywania odpowiedniego salda na rachunku.
Takie wymogi stosują np. Alior Bank, Getin Noble Bank i Citi Handlowy. Niektóre banki w ciągu ostatniego kwartału wprowadziły albo zwiększyły opłatę za konto, np. BOŚ Bank, Bank Pocztowy, BPS, FM Bank czy też Kredyt Bank. Jeśli chodzi o finansowanie działalności, marże w przypadku kredytów inwestycyjnych i limitów odnawialnych w koncie wynoszą od 1 do 5,5 proc.
Większość banków umożliwia ich negocjowanie. Prowizje za udzielanie kredytu sięgają od 0 do 5 proc. Natomiast oprocentowanie depozytów bankowych oraz kont oszczędnościowych waha się w przedziale od 1,5 do nieco ponad 5 proc., zależnie od kwoty oraz okresu, na jaki zostały zdeponowane.
OKIEM EKSPERTA
Obietnice są, czynów brak
JACEK KASPERCZYK
analityk porównywarki finansowej Comperia.pl
Na koniec marca 2012 r. oferta banków skierowana do podmiotów gospodarczych z segmentu MSP ze średnim obrotem nieprzekraczającym 5 mln złotych nie odbiega mocno od tej, jaka obowiązywała w poprzednim kwartale. Banki co prawda zapowiadają w strategiach położenie nacisku na rozwój biznesu z sektorem MSP, jednak na razie za tymi słowami nie idą odczuwalne dla klientów czyny w postaci ciekawych ofert i nowości produktowych. W związku z tym na tym rynku panuje stabilizacja.
Z naszych informacji wynika jednak, że niedługo sytuacja może ulec zmianie. Kilka banków zapowiada wprowadzenie w bieżącym kwartale nowych rozwiązań. W I kw. br. można zaobserwować, że powoli standardem staje się oferowanie klientom-przedsiębiorcom rachunków firmowych za darmo. Banki w standardzie oferują możliwość korzystania z kanałów zdalnych.
Dzięki temu większość operacji klient wykonuje samodzielnie. Efekt jest dość prosty do przewidzenia — niższe koszty dla banku związane z obsługą przedsiębiorcy, pozwalające na konkurowanie ceną. Jeśli chodzi o marże kredytowe, mieszczą się one w przedziale od 1 do 5,5 proc. i większość banków dopuszcza ich negocjowanie. W obszarze depozytów klienci z MSP mogą korzystać praktycznie z takich samych produktów jak indywidualni. Banki przygotowały dla nich nie tylko krótkoterminowe depozyty bankowe, ale także, coraz popularniejsze, konta oszczędnościowe.