Czytasz dzięki

Banki niechętnie oddają prowizję

opublikowano: 14-10-2020, 22:00

Osoby, które spłaciły pożyczkę lub kredyt przed terminem, skarżą się do Rzecznika Finansowego, że nie mogą odzyskać części prowizji.

„Obserwujemy dynamiczny wzrost liczby wniosków o interwencję w sporach dotyczących odmowy uznania roszczeń klienta o proporcjonalny zwrot części kosztów w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu” — informuje Mariusz Jerzy Golecki, rzecznik finansowy.

W pierwszej połowie zeszłego roku takich interwencji było 369, a pierwszej połowie 2020 — aż 2283. Skokowy wzrost to pokłosie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z września 2019 r., w myśl którego konsument może liczyć na proporcjonalny zwrot kosztów pozaodsetkowych według metody liniowej. Ze skarg trafiających do Rzecznika Finansowego (RF) wynika, że kredytobiorcy nie wiedzą, jak obliczyć, ile pieniędzy mogą odzyskać w przypadku przedterminowej spłaty. Rozwiązaniem problemu ma być darmowy kalkulator dostępny na stronie internetowej instytucji, która stoi na straży praw konsumentów.

Gdy kwota do zwrotu obliczona za pomocą narzędzia nie zgadza się z wyliczeniami banku lub firmy pożyczkowej, RF radzi złożyć reklamację. Informuje, że powinna zostać rozpatrzona w ciągu miesiąca. Liniową metodę rozliczenia kosztów pozaodsetkowych od dawna forsował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), lecz banki i firmy pożyczkowe rozpatrywały wnioski o zwrot na zasadach indywidualnych. Tak zwane małe TSUE skłoniło niektóre firmy do zmiany podejścia, pozostałe zmobilizowały dopiero interwencje i kary finansowe. Wobec kilku UOKiK prowadzi postępowanie.

1,5 mld zł - tyle, według szacunków UOKiK, mogą odzyskać klienci banków i firm pożyczkowych, którzy spłacili kredyt konsumencki/ pożyczkę przed umownym terminem.

Frankowicze kontra banki
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
×
Frankowicze kontra banki
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany co dwa tygodnie
Kamil Zatoński
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane