Banki wabią przedsiębiorców promocjami

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2012-07-12 00:00

Usługi dla MSP: Nie widać większych zmian w ofercie banków. Pojawiają się jednak atrakcyjne pakiety, którymi banki przyciągają firmy

Nie zmieniło się wiele w ofercie banków dla firm z segmentu MSP z rocznym obrotem nieprzekraczającym 5 mln zł w II kwartale br., jak pokazuje kwartalne zestawienie Comperii „Bankowy radar MSP” przygotowywane specjalnie dla „Pulsu Biznesu”.

None
None

Nie oznacza to jednak, że zupełnie nic się nie działo w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Wręcz przeciwnie — nadal widać starania banków o małe i średnie firmy. Często tylko idą one w stronę tymczasowych promocji, a nie nowych, stałych ofert.

Z najpoważniejszą zmianą w maju wystąpił Deutsche Bank. Zaproponował on mikroprzedsiębiorcom konto internetowe dbNet Biznes. Jego plusy to brak opłat za prowadzenie rachunku, bezpłatne przelewy krajowe i zagraniczne, darmowa obsługa transakcji kasowych w oddziałach oraz wypłaty bez prowizji z bankomatów na całym świecie.

W pakiecie znajdują się także konto oszczędnościowe, ubezpieczenia i kilka innych, mniej związanych z bankowością, atrakcji. Równocześnie bank wystartował z rachunkiem dla większych firm z segmentu MSP db Firma Plus, darmowym przez pierwszych 12 miesięcy a potem za 9,99 zł.

Natomiast Multibank zaproponował specjalny rachunek firmowy dla firm w branży handlu i usług, połączony z możliwością dzierżawy terminalu płatniczego. Ponadto obserwowaliśmy działanie ING — najpierw pakiet powitalny dla przedsiębiorców, rozszerzony o kilka dodatkowych usług, a potem nowa oferta kredytowa, w której wysokość marży zależy od kwoty kredytu.

Stara się także Bank BPH, który zrezygnował z prowizji przygotowawczej w przypadku wybranych kredytów dla przedsiębiorców. Udzieli ich w ciągu 48 godzin. Do tego przyciąga biznes promocją dla firm korzystających z terminali płatniczych. Getin Bank nagradza za przeniesienie biznesowych kart kredytowych z innych banków.

Ale również bez tego firmy z sektora MSP teoretycznie nie mają na co narzekać. W 27 bankach znajdą dla siebie konta, kredyty w koncie, kredyt inwestycyjny, lokaty krótkoterminowe i konta oszczędnościowe. Podobnie jak w ubiegłym kwartale, na znaczeniu zyskuje promocja zdalnego dostępu do rachunków firmowych.

Jest też kilka banków, które za prowadzenie konta nie pobierają opłat, choć to często zależy od wybranego pakietu czy rodzaju rachunku. Ważna jest tutaj wielkość salda albo wykonanie określonej ilości operacji.

W przypadku kredytów i pożyczek marżę często można negocjować, a średnio sięga ona od 1 do 8 proc. Prowizja, też negocjowana, najczęściej przyjmuje wartości od 0 do 5 proc. Natomiast oprocentowanie kont oszczędnościowych waha się od 2,2 proc. do nawet 5,5 proc.

OKIEM EKSPERTA

Stabilnie, lecz bez innowacji

JACEK KASPERCZYK

analityk porównywarki finansowej Comperia.pl

Analizując aktualną ofertę banków skierowaną do podmiotów z segmentu MSP z rocznym obrotem nieprzekraczającym 5 mln złotych w II kw. 2012 r., można stwierdzić, że na rynku tym panuje stabilizacja.

Większość instytucji, choć mocno promuje swoje nastawienie na ten segment klienta, nie wprowadza innowacyjnych rozwiązań. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że na rynku bankowym panuje duża konkurencja, która wcześniej czy później spowoduje, że klienci będą mogli wybierać z jeszcze bardziej atrakcyjnych ofert.

Warto zwrócić uwagę na banki, które mocno stawiają na promowanie zdalnego dostępu do rachunków firmowych. Operacja taka nie tylko wpływa na obniżenie kosztów prowadzenia kont, ale dodatkowo zwiększa ich funkcjonalność.

Jeśli spojrzymy na koszty związane z kontami, to na rynku można spotkać instytucje, które za prowadzenie konta firmowego nie pobierają żadnych opłat. Taką politykę mają chociażby Bank BGŻ, Bank Millennium czy też Deutsche Bank. Marże kredytów i pożyczek zawierają się w przedziale od 1 do 8 proc. Mikroprzedsiębiorcy w zakresie produktów oszczędnościowych mogą korzystać z podobnych rozwiązań jak osoby fizyczne.

Trzeba jednak zaznaczyć, że konta oszczędnościowe nie są dostępne w około 1/3 instytucji działających w naszym kraju. To wielka szkoda, ponieważ tego typu produkty doskonale nadają się do wspomagania bieżącej płynności danego przedsiębiorstwa.

1-8

proc. Tyle wynosi średno marża banków w przypadku kredytów i pożyczek dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

2,2-5,5

proc. W takich widełkach mieści się oprocentowanie kont oszczędnościowych w ofercie dla MSP. Ekspert Comperii wskazuje jednak, że takie konta nie są dostępne aż w 1/3 instytucji finansowych.