Bankrutują głównie małe spółki

opublikowano: 24-09-2018, 22:00

Najwięcej niewypłacalnych przedsiębiorców to firmy działające lokalnie, z obrotami do 20 mln zł.

W sierpniu Monitory Sądowe i Gospodarcze opublikowały informację o 90 przypadkach niewypłacalności — informuje Euler Hermes. To o 13 proc. więcej niż dwanaście miesięcy temu. Od początku bieżącego roku problemy miało w sumie 670 przedsiębiorstw, podczas kiedy rok temu — 591.

Ubezpieczyciel zwraca uwagę, że ponad 80 proc. firm, które były niewypłacalne w minionym miesiącu, od dawna miało problemy z rentownością i gromadzeniem kapitału. Były to w większości spółki MŚP z obrotami do 20 mln zł, które działały lokalnie.

— Wiele firm nie wykazuje się zbyt dużą efektywnością działania pod względem organizacyjnym i finansowym. W rezultacie nie mogą one liczyć na duży zwrot z kapitału. Trwają, nie reagując na zmiany rynkowe albo spóźniając się z nimi. Działań naprawczych nie ułatwiają im bieżące modyfikacje prawne i podatkowe, ale to nie one są główną przyczyną kłopotów przedsiębiorców. Winny jest raczej model działalności — mało elastyczny i innowacyjny — tłumaczy Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes.

Dodaje, że problemem są również zmiany na rynku, takie jak postępująca konsolidacja, która ma miejsce nie tylko w handlu, ale też w usługach i produkcji. Kolejne utrudnienie to umiędzynarodowienie łańcuchów dostaw, co oznacza większą konkurencję — także lokalnie — z dostawcami z całego świata. Najwięcej niewypłacalnych firm działa w branży usług.

— Generalnie trudno wskazać dzisiaj sektor usług, w którym nie widać wzrostu liczby niewypłacalności. Poza turystyką czy transportem problemy mają również liczne firmy reklamowe, zarządzające nieruchomościami, obsługujące inwestycje oraz działające w branży medycznej — zwraca uwagę Tomasz Starus.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jego zdaniem w każdym z tych przypadków trudno mówić o dekoniunkturze w sensie spadku popytu — jest wręcz odwrotnie. Polacy coraz częściej korzystają z turystyki krajowej, a więc i z różnego rodzaju hoteli, pensjonatów czy restauracji. Rośnie także sprzedaż mieszkań, a niezależnie od tego trudno znaleźć zarządcę nieruchomości za rozsądne pieniądze, przynajmniej w największych aglomeracjach.

— Podobnie można ocenić popyt w praktycznie każdym rodzaju działalności usługowej. Najczęstszą przyczyną niewypłacalności firm z tego sektora wydaje się więc niedostosowanie modelu działalności do zachodzących na rynku zmian, m.in. wzrostu kosztów pracy, a w efekcie — zbyt mała rentowność — uważa Tomasz Starus.

Problemy widać również w budowlance, szczególnie w sektorze prac infrastrukturalnych. W sierpniu firmy wyspecjalizowane w tego typu inwestycjach stanowiły już ponad 70 proc. wszystkich niewypłacalnych w branży budowlanej. Mniej problemów miało budownictwo ukierunkowane na wznoszenie budynków, co może mieć związek choćby z dobrą passą deweloperów mieszkaniowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane