Barbie skończyła 56 lat

opublikowano: 10-03-2015, 00:00

Nazywała się Barbie Millicent Roberts, a wyglądem przypominała nieco Marilyn Monroe. 9 marca 1959 r. Mattel rozpoczął sprzedaż lalek Barbie.

Imię miało upamiętniać małą Barbarę, córkę założycieli firmy Mattel — Ruth i Elliota Handlerów.

— Obserwowałam, jak Barbara bawi się papierowymi lalkami ze swoimi koleżankami. Nie bawiły się w mamy, lecz próbowały odgrywać scenki z życia nastolatków, dlatego wymyśliłam lalkę, która lepiej do tych zabaw pasowała — wyjaśniała Ruth Handler.

Przyznała również, że zainspirowała ją niemiecka lalka kolekcjonerska o nazwie Bild Lilli, którą zobaczyła kilka lat wcześniej na wystawie w Szwajcarii. Pierwsza Barbie wyglądała jak ikona mody lat 50. w USA i miała wyobrażać projektantkę ubrań dla nastolatków. Było to prawdziwą rewolucją w świecie, gdzie słowo „lalka” oznaczało wyłącznie niemowlę lub małe dziecko.

Prawdopodobnie dlatego spotkała się ze sceptycznym przyjęciem na targach zabawek American Toy Fair w Nowym Jorku, gdzie ją po raz pierwszy zaprezentowano. Każda sztuka kosztowała wtedy 3 USD, zaś zestawy ubrań, wzorowanych na najmodniejszych paryskich projektach, sprzedawane były w cenie 1-5 USD. Początkowo nowa lalka występowała tylko jako brunetka lub blondynka o jasnej karnacji, rudych włosów dorobiła się w 1961 r., a wersję ciemnoskórą wypuszczono na rynek dopiero w 1969 r.

Chłopak dla nowej lalki pojawił się dwa lata po niej, a imię — Ken — otrzymał po synu Ruth Handler. W pierwszym roku Barbie rozeszła się jedynie w 300 tys. sztuk, zaś rokiem, kiedy sprzedano jej najwięcej, był 1992 r., gdy Mattel wypuścił model o nazwie „Totally Hair” z włosami do samej ziemi.

Główną misją lalki było pokazywanie dziewczynkom, w jak wiele życiowych ról mogą się wcielić. — Barbie zawsze pokazywała, że kobieta ma wybór.

Nawet w swoich wczesnych wcieleniach nie była jedynie dziewczyną Kena albo zakupoholiczką, lecz od początku mogła wcielać się w różne role społeczne — podkreślała Ruth Handler. Do dziś wypuszczono ok. 130 różnych ról dla Barbie, m.in. Barbie paleontolożkę, amerykańską prezydentkę, specjalistkę od komputerów, a nawet kilka odsłon Barbie kosmonautki. Ta pomysłowość twórców spotyka się jednak z coraz mniejszym odzewem ze strony rodziców małych dziewczynek. Pod koniec 2014 r. Mattel poinformował, że sprzedaż lalek spadła już czwarty kwartał z rzędu, w sumie o 21 proc.

Odbiło się to na wynikach całego koncernu, którego zysk netto w III kw. 2014 r. zmniejszył się o 22 proc., do blisko 332 mln USD. Historia lalki Barbie nierozerwalnie jest związana z samą firmą Mattel, którą założyło w 1945 r. małżeństwo Handlerów razem z Haroldem „Mattem” Mattsonem. Początkowo firma produkowała plastikowe ramki do obrazków, potem przerzuciła się na mebelki do domków dla lalek i inne zabawki. Sama Ruth Handler, „matka Barbie”, była przez wiele lat prezesem koncernu. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Druś

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy