100 mln zł — na wieść o takich kwotach wykładanych za spółkę internetową w Polsce szerzej otwierają się oczy. — Licytowaliśmy Rankomat.pl do poziomu 30 mln zł. Gdy zobaczyliśmy, że zabawa dopiero się zaczyna, rzuciliśmy karty na stół. Końcowa kwota transakcji nie jest zaskoczeniem — mówi jeden z inwestorów w polskim internecie.

Nie jest tajemnicą, że chrapkę na porównywarkę ubezpieczeń, lidera polskiego rynku, miały m.in. Axel Springer (właściciel Onetu) czy Grupa Wirtualna Polska (GWP). — To fajna, dobra spółka — mówi o Rankomacie Jacek Świderski, szef GWP. Okazało się, że na „dobrej, fajnej” najbardziej zależało właścicielowi gracza z drugiej ligi portali. Bauer, wykładając nieco ponad 100 mln zł, założył, że Rankomat na lata stanie się finansową podporą Interii. Bo tej, wobec konkurencji Onetu i Wirtualnej Polski, coraz trudniej przychodzi zdobywanie dużych budżetów reklamowych.
Jeszcze w 2013 r. władze Rankomatu przyznawały, że pomimo wzrostu bazy użytkowników rentowność pozostaje w sferze planów. W 2014 r. okazało się, że serwis zamknął rok na dużym plusie. Zyski rosły również w 2015 r., a konkurencja w postaci Ubei, Comperii czy Inseco nie miała tej samej, marketingowej siły przebicia. — Sprzedaliśmy ten projekt za bardzo satysfakcjonującą kwotę. To firma, która zarabia, ma skalę, działa na rynku z wysoką barierą wejścia, ma rozwinięte kompetencje technologiczne i umowy ze wszystkimi czołowymi ubezpieczycielami na rynku. Jest gotowa do
dalszego, szybkiego rozwoju — mówi Jacek Olechowski, pomysłodawca Rankomatu, założonego w 2007 r. Do Olechowskiego należało około 35 proc. udziałów w Rankomacie, około 20 proc. mieli jego długoletni biznesowi partnerzy — Filip Friedmann i Marek Żołędziowski. Resztę sprzedawał fundusz 3TS Capital Partners, którego partnerem jest Zbigniew Łapiński. Wszyscy łącznie przez lata zainwestowali w Rankomat kilkanaście milionów zł. Według informacji „PB”, wiążącej oferty na zakup Rankomatu, o rękę którego starały się finalnie cztery podmioty,nie złożył żaden ubezpieczyciel. Wedle naszego źródła, poważnym rywalem Bauer Media (należy do niego również RMF oraz liczne tytuły prasowe) był fundusz Innova Capital, inwestor m.in. w GWP. Artur Potocki, prezes Interia.pl, pytany o ewentualne, dalsze inwestycje w Rankomat, podkreśla, że już w tej chwili można korzystać z efektu skali i pomnażać zyski.
— Rankomat.pl jest prężnie rozwijającą się firmą i już samo wejście w struktury Grupy Interia.pl i całej grupy Bauer pozwoli na dynamiczne zwiększenie zasięgu, co z pewnością pozytywnie przełoży się na wyniki finansowe spółki — mówi Potocki. Jednocześnie polska porównywarka to pierwsza tego typu inwestycja niemieckiego koncernu. Jeśli eksperyment nad Wisłą wypali, można oczekiwać jego kolejnych klonów.
— Zaczynamy od rynku polskiego, ale nie wykluczamy wejścia do innych krajów — mówi Artur Potocki. A Jacek Olechowski? Cieszy się, że teraz będzie mógł na 100 proc. skoncentrować się na budowaniu wartości mediowego Mediacapu, który wciąż szykuje się na duże przejęcie. Za kilka lat ma on być wart dużo więcej niż Rankomat. © Ⓟ