Będzie więcej Wizz Aira i Ryanaira

Małgorzata Graniszewska
opublikowano: 27-08-2014, 00:00

Tanie linie lotnicze dokładają w Polsce trasy, porty zacierają ręce. Irlandczycy powalczą o biznesmenów.

Tak wcześnie linie lotnicze nigdy nie ogłaszały planów na przyszły rok. Wizz Air już wczoraj zapowiedział, jakie trasy doda w 2015 r., a Ryanair zrobi to w przyszłym tygodniu.

— W polskich bazach w Warszawie, Katowicach i Poznaniu dodamy po jednym samolocie, łącznie z Gdańskiem będziemy mieli ich 18. Zwiększymy liczbę tras w polskiej siatce o 13, do 103 — mówi József Váradi, prezes Wizz Aira. Wzrost oferty o 25 proc. wyróżnia Polskę na tle innych krajów, bo w przyszłym roku Wizz Air urośnie średnio o 15-17 proc. Nie wiadomo, jak będzie na Ukrainie. Na razie linia wycofała samoloty z bazy w Doniecku.

Pierwsza linia

Do lipca wywodząca się z Węgier firma zwiększyła liczbę pasażerów w Polsce o 11 proc. rok do roku. Zamierza przewieźć w tym roku 4,6 mln osób wobec 4,1 mln w 2013 r. Nowe połączenia to: Gdańsk — Molde (Norwegia), Gdańsk — Frankfurt Hahn, Katowice — Belfast, Poznań — Malmo i Lublin — Sztokholm Skavsta. Decyzja Wizz Aira to świetna wiadomość dla regionalnych lotnisk, w których często jest on największym przewoźnikiem(np. w Gdańsku z 40-procentowym udziałem czy Katowicach z 45-procentowym udziałem).

— W 2015 r. planujemy obsłużenie 3 mln pasażerów, po dzisiejszej informacji ta prognoza jest bardzo realna, a być może tę magiczną liczbę uda się nawet przekroczyć — mówi Leszek Budka, wiceprezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego zarządzającego portem Katowice-Pyrzowice.

Biznes na celowniku

Wzrost w Polsce planuje też Ryanair, który w tym roku przewiezie 7 mln osób (wobec 6,3 mln rok temu), co zapewni mu 28 proc. rynku. — W przyszłym tygodniu ogłosimy nowe trasy i zwiększenia częstotliwości lotów realizowanych w sezonie marzec — październik 2015 r. Prawdziwy wzrost w Polsce czeka nas na przełomie 2015 i 2016 r., gdy dostaniemy kolejne zamówione samoloty. Będziemy rozwijać loty na południe Europy i połączenia krajowe — zapowiada Juliusz Komorek, dyrektor Ryanaira ds. prawnych i regulacyjnych. Polska jest dla linii ważnym rynkiem. Jeszcze w tym tygodniu ruszy kampania reklamowa linii w telewizji i radiu. Podobną — pierwszą od lat — Ryanair rozpoczął wiosną tego roku w Irlandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoszech. Teraz obejmuje akcją kolejne cztery kraje, w tym Polskę. Linia rozbudowuje też ofertę. Niedawno wprowadziła pakiet dla rodzin, dziś natomiast poda szczegóły specjalnej oferty dla biznesu. Będzie oferować m.in. szybsze przejście przez kontrolę bezpieczeństwa na wybranych lotniskach, m.in. w Modlinie. Lotnisko też zaczyna myśleć o klientach biznesowych.

— Trwają rozmowy ze spółką ModlinBus, która chciałaby zostać operatorem strefy biznesowej i oferować pasażerom pakiet: szybki przejazd autokarem na lotnisko i business lounge — mówi Piotr Lenarczyk, szef biura handlowo-marketingowego Modlin Airport. Modlin planuje też rozbudowę. Do czterech bramek doda kolejne cztery. Trwają rozmowy z biurem architektonicznym, prace mogą ruszyć pod koniec przyszłego roku i zakończyć się w 2017 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Graniszewska

Polecane