Bestia wygrała z „Newsweekiem”

Amerykański tygodnik będzie wydawany tylko w wersji elektronicznej. To kolejny sygnał pokazujący kierunek, w jakim idzie prasa.

Amerykański „Newsweek” przejął internetowy „The Daily Beast” dwa lata temu. Teraz to bestia zatriumfowała nad legendą międzynarodowej prasy. „Newsweek” ogłosił w czwartek, że po prawie 80 latach zamyka wydanie papierowe. Od początku 2013 r. będzie wydawany już tylko w formie elektronicznej.

Gwiazdka nie będzie wesoła dla pracowników, bo wielu z nich czekają zwolnienia.

„39 proc. Amerykanów sięga po informacje do internetu. Od tego momentu będziemy mogli docierać do czytelników najbardziej efektywnie w formacie elektronicznym. Jeszcze dwa lata temu było inaczej. W kolejnych latach tendencja będzie coraz bardziej wyrazista” — napisały w liście Tina Brown, redaktor naczelna „Newsweeka”, i Baba Shetty, nowa prezes firmy.

Decyzja szefów „Newsweeka” to znak czasów w momencie, gdy prasa coraz mocniej przenosisię do internetu i na tablety. Mocno zdigitalizowane USA są w tym względzie przed Europą, a Europa — przed Polską. Jednak u nas czytelnicy, a w ślad za nimi reklamodawcy — przenoszą się do internetu.

Polski „Newsweek” od razu poinformował, że on pozostaje w wersji papierowej. Ale nie cichną pogłoski o rezygnacji „Gazety Wyborczej” czy „Parkietu” z wydania papierowego. Agora, wydawca „GW”, zaprzecza, by tak miało się stać. Inaczej mówi właściciel konkurencyjnej Presspubliki.

— Przyszłość mediów będzie zdecydowanie zmierzała w kierunku wersji elektronicznej. Najszybciej będzie to zauważalne w dziennikach informacyjnych. Realnie my jako Presspublika możemy myśleć o takiej transformacji w 2017 r. Innej drogi nie ma — mówi Grzegorz Hajdarowicz, właściciel Presspubliki.

— Zmiany obserwowane na zachodnim rynku mediów to naturalny kierunek światowej ewolucji medialnej, która bardzo szybko dotrze również do Polski. Tego trendu nie da się już zatrzymać. Niektórzy analitycy szacują, że może się to zdarzyć w perspektywie najbliższych 3-4 lat. Biorąc jednak pod uwagę dynamicznie rosnący rynek urządzeń mobilnych w Polsce, uważam, że cyfryzacja polskich mediów, może nastąpić dużo szybciej — mówi Jacek Levernes, członek zarządu HP Europa. Jednak nie wszyscy są tego zdania.

— Historia „Newsweeka” to efekt specyficznej sytuacji tygodnika i serii ciężkich błędów redaktorów robiących paniczne ruchy, gdy zaczęła spadać sprzedaż. Nie ma to bezpośredniego wpływu na rynek polski. U nas tygodniki opinii, dobrze sprofilowane, ze zdefiniowanym czytelnikiem, mają przyszłość.

Zwłaszcza że też mają wersje internetowe — mówi Jerzy Baczyński, redaktor naczelny „Polityki”.

— Przestrzegam tych wszystkich, którzy — jak u nas się słyszy — chcieliby w tę ścieżkę wpuścić gazety. To zupełnie inny rynek. Stracilibyśmy prawdopodobnie te tytuły, bo straciłoby się starą, przygotowaną grupę czytelniczą, a nie sądzę, żeby młodzi wtedy jakoś szczególnie ruszyli po jakiekolwiek gazety. Nie wyobrażam sobie, że zrobi to np. „Gazeta Wyborcza” — komentuje prof. Wiesław Godzic, medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Bestia wygrała z „Newsweekiem”